جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اسفند ۲۲, سه‌شنبه

وزیر دادگستری آمریکا: توطئه ترور سفیر سعودی در واشنگتن طرح ایران بود

1 (1)
اریک هولدر وزیر دادگستری آمریکا یکشنبه ۱۰-۳-۲۰۱۳ در پایان سفر خود به پادشاهی سعودی اعلام کرد تحقیق های انجام شده درباره توطئه ترور عادل الجبیر سفیر سعودی در واشنگتن، دست داشتن ایران در این توطئه را اثبات می کند.
هولدر که با خبرنگاران سعودی در محل سفارت آمریکا در ریاض سخن می گفت، تلاش برای ترور الجبیر را ”جنایتی خطرناک” توصیف کرد.
وزیر دادگستری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ”الوطن” درباره موضع دولت آمریکا درباره رفتارهای ایران در خاک این کشور گفت: ” پس از تحقیقات گسترده متهم دستگیر شد و او نیز به جرم خود اعتراف کرده است.”
او با تاکید بر این که فرد مضنون در توطئه ترور سفیر سعودی برپایه قوانین ایالات متحده آمریکا محاکمه خواهد شد، گفت: ”متاسفانه او با ایران در ارتباط بود.”
مسائل به قدرت رسیدن اخوا المسلمین در برخی کشورهای عربی، موضع آمریکا درباره فعالیت های القاعده در خاک سوریه و زندان بدنام گوانتانامو، عمده سوال های خبرنگاران از وزیر بود.

هولدر در این کنفرانس خبری از برنامه سعودی در مبارزه با تروریسم تمجید کرد و گفت که واشنگتن قصد دارد این برنامه را در آمریکا پیاده کند. او در این باره اظهار داشت: ”این مساله بسیار برای من مهم است و در این باره با شاهزاده محمد بن نایف گفت و گو کردم. تروریسم همانگونه که بر ریاض تاثیر می گذارد بر واشنگتن نیز تاثیر می گذارد. جوانان تحث تاثیر اندیشه های رادیکال قرار می گیرند و به سوی تروریست ها جذب می شوند، با سعودی برای پیاده کردن برنامه اش در آمریکا فعالیت می کنیم. با شاهزاده در این باره صحبت کردم.”
از سویی هولدر تاکید کرده که آمریکا همچنان بر بسته شدن بازداشتگاه گوانتانامو اصرار دارد. او درباره دلیل تاخیر در این مساله با وجود این که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا فرمان آن را چهار سال پیش امضا کرد گفت: ”رئیس جمهور آمریکا وعده بسته شدن گوانتانامو را داده است. من بخشی از مذاکراتی بودم که در این باره صورت گرفت، متاسفانه بخت با ما یار نبود اما همچنان قصد بستن وجود دارد. ما با کنگره در این زمینه همکاری می کنیم و همزمان به منافع عالی کشور و همپیمانانمان توجه می کنیم،”
وزیر دادگستری آمریکا، در بخش دیگری از مصاحبه مطبوعاتی خود گفت که بشار اسد رئیس جمهور آمریکا مشروعیتش را از دست داده و سرنوشت حکومتش نابودی است.
او در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تاخیر آمریکا در کمک به اپوزیسیون سوریه به نفوذ القاعده در این کشور گفت: ”نظام اسد مشروعیت خود را از دست داده است و باید رو به زوال برود. هم ما هم همپیمانانمان خواهان تغییر هستیم . در سوریه باید حکومتی دموکراتیک مستقر شود. سوری ها باید تصمیم بگیرند از چه نظامی پشتیبانی می کنند، اکنون نگرانی درباره فعالیت القاعده در سوریه وجود دارد. القاعده بخشی از یک اپوزیسیون است و تنها اپوزیسیون موجود نیست.”
وزیر دادگستری آمریکا در ابتدای کنفرانس خبری خود از ملک عبد الله بن عبد العزیز پادشاه سعودی به خاطر تلاش های اصلاحگرانه اش از جمله انتخاب ۳۰ زن برای عضویت در مجلس شورا و همچنین اصلاحات در دستگاه قضایی، تمجید کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر