جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۲ شهریور ۲۰, چهارشنبه

پادماز:آشتون: وضعیت فعالان احوازی وخیم است

20130911-150926.jpgآشتون: وضعیت فعالان احوازی وخیم است
کاترین آشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا با وخیم خواندن وضعیت فعالان احوازی

اظهار داشت که اتحادیه اروپا احکام اعدام صادره علیه فعالان عرب احوازی را ازنزدیک پیگیری می کند. آشتون با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا در ژانویه سال جاری درباره احکام اعدام پنج فعال فرهنگی عرب خلفیه ( رامشير) اظهار داشت که احکام اعدام صادره برای چهار فعال شهر فلاحيه( شادگان) نیز از سوی اتحادیه پیگیری می شود.
این سخنان خانم آشتون طی نامه ای در تاریخ 10 سپتامبر جاری ودرپاسخ به سئوالات نماینده بريطانيا درپارلمان اتحادیه که قبلا از این اتحادیه خواسته بود تا توجه ویژه ای به وضعیت حقوق بشر در احواز داشته باشد، بیان شده است.

چارلز تنوک يكي از نمایندگان بريطانيا در پارلمان اتحادیه اروپا طی نامه ای با اظهار نگرانی شدید از وضعیت حقوق بشر در اقليم احواز، در این باره پرسش هایی از خانم کاترین آشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا داشته است. وی از اتحادیه اروپا خواسته بود تا نسبت به وضعیت وخیم حقوق بشر در احواز و به ویژه احکام اعدام صادره علیه چهار فعال عرب شهر فلاحیه پیگیری های لازم را انجام دهد. این اشخاص که غازي عباسی، جاسم مقدم پناه، عبدالامیر مجدمی و عبدالرضا امیر خنافره هستند برای اولین بار بر اساس یک گزارش منتشر نشده سازمان اطلاعات ایران که بر طبق آن این فعالان به “محاربه با خدا” و “فساد فی الارض” متهم شده اند، بازداشت شده اند.
نماینده عالی پارلمان اروپا بابیان اینکه ازوضعیت وخیم فعالان احوازی باخبر است اظهار داشت که از نزدیک وضعیت حقوق بشر وآزادی های اساسی در ایران، از جمله حقوق گروه های اتنیکی نظیر جامعه احوازی را پیگیری می کند. آخرین بیانیه ای که در این باره از سوی نماینده عالی صادر شده است درباره احکام اعدام پنج عرب احوازی وخطر اجرای قریب الوقوع آن در 29 ژانویه 2013 صادر شده است. هاشم شعبانی، هادی راشدی، محمد علی عموری، سید یابر آلبوشوکه وسید مختار آلبوشوکه پنج فعال فرهنگی موسسه الحوار هستند که حکم اعدام آنها در اوایل سال جاری میلادی از سوی دیوان عالی کشور تائید شده بود.
آشتون افزود اتحادیه اروپا نسبت به وضعیت جامعه عرب و همچنین دیگر گروه های اتنیکی و گروه های مذهبی در ایران توجه زیادی از خود نشان می دهد. وی با بیان این که موارد نقض حقوق بشر دراحواز را درفرصت های ممکن ودردیدار با همتایان ایرانی خود بررسی خواهد کرد تاکید کرد که “به مسئولان ایرانی تعهدات بین المللی خود درقبال میثاق حقوق مدنی وسیاسی که ایران ازجمله امضاء کنندگان آن است، گوشزد خواهد شد”.
منبع: پادماز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر