جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۲ شهریور ۳۰, شنبه

احکام اعدام جدید در حق فعالان عرب احوازی


بنا به گزارش منابع حقوق بشر از احواز، شعبه دو دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی حکم اعدام دو نفر از فعالان عرب اهل شوش را صادر کرد. دادگاه این دو نفر به همراه یکی دیگر از هم پرونده هاشان فقط با حضور وکیل تسخیری اجراء شده بود و محکومان فرصتی برای دفاع از خود نداشتند. حکم اعدام آنها یک هفته پیش توسط دفتر دار وکیل تسخیری به خانواده ها ابلاغ شد.در این حکم علی جبیشاط فرزند علی ۴٧ ساله و سید یاسین موسوی به اعدام و سلمان چایان به ۲۵ سال حبس در تبعید در شهر یزد محکوم شدند. منابع محلی اضافه نمودند که این سه محکوم به زندان دزفول منتقل شدند.
در روز چهارشنبه ٢۶/۶/٢٠١٣ کانال ” پرس تی وی” نیز اعترافات  علی چبیشاط ، سید یاسین موسوی و سلمان چایان  را پخش نمود و آنها را به تروریست بودن و انفجار لوله گاز شوش متهم کردند.

این شیوه رفتار با زندانیان , نیروهای امنیتی با این شیوه اعتراف گیری از فعالان عرب آنها را مجبور به  اعترافات دروغین در کانال ” پرس تی وی ” نموده ، تا زمینه ای برای صدور احکام سنگین همچون اعدام را مهیا و آماده سازی می کنند.
مشخصات أفراد ذکر شده بشرح زیر است:
١- علی چبیشاط ( کعبی) فرزند حبیب متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۶۶ ساکن روستای کعب خلف مسلم تابع شهر شوش که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢ دستگیر شد وی شاعر معروف شهر  شوش میباشد. دستگیری وی در مراسم فاتحه خوانی مادرش بود، نیروهای اطلاعاتی بدون هیچ حکمی او را همراه دو فرزندش بنام های حسین چبیشاط ۲۹ ساله و صلاح الدین چبیشاط ٢٢ ساله به بازداشتگاه اطلاعات بردند. علی چبیشاط به صورت وحشیانه ای مورد شکنجه فیزیکی و روحی  قرار گرفته به طوری که فرزندان وی را در همان روزهای اولیه در مقابل چشمانش شکنجه  شده اند و حتى ناخن های او توسط شکنجه گران کشیده شده است. او هم اکنون از شکستگی دنده ها رنج می برد و چندین بار به علت وخامت وضعیت وی به بیمارستان منتقل شده است.
٢- سید یاسین موسوی فرزند سید سعدون ، ٣۴ ساله متأهل که در تاریخ ١١-١١-٢٠١٢-  دستگیر شد.
٣-سلمان چایان  ٣٢ ساله فرزند مشحوت ، متأهل دارای یک فرزند ، در ١١-١١-٢٠١٢ دستگیر شده بود. این  فعال فرهنگی بدلیل فعالیتهایش دو بار دستگیر و ٢ سال حبس داشت. در تاریخ ٢٧/٧/٢٠١٣ وضعیت سلمان وخیم شده و او را به بیمارستان فاطمه زهراء منتقل می کنند.photo-620x241
این سه زندانی اهل شهرستان شوش، در بازداشتگاه اداره اطلاعات احواز بودند و  در تاریخ ۱۰ جولای ٢٠١٣  در اعتراض به فشارها و شکنجه های شدید دست به  اعتصاب غذا زده بودند.
این افراد از اعضای موسسه فرهنگی شباب شوش (جوانان شوش) هستند که به اتهام همکاری در انفجار خط لوله گاز شهر شوش دستگیر شده اند. اتهامی که  به شدت توسط این زندانیان رد شده است.
پرس تی وی پیش از برگزاری دادگاه و پیش از هر گونه بررسی اتهامات متهمین در دادگاه اقدام
به پخش تیتراژی از اعترافات متهمین کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر