جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۳ تیر ۵, پنجشنبه

ولایت فقیه و گفتمان جنگ و تهدید:نوشتیه رحمان حطاوى

سردمداران نظام آخوندی به سرکردگی خمینی از همان روزهای آغاز سلطه استبدادی خود بر ملتهای غیر فارس و تحت ستم در جغرافیای ایران، خط مشی ها و اهداف طولانی مدت داخلی و خارجی برای خود ترسیم نموند. با این امید که از یک طرف سلطه فارسیسم آخوندی را بر ملتهای غیر فارس تحکیم نمایند و از طرف دیگر گسترش نفوذ خود را در امور داخلی کشورهای عربی منطقه بیشتر کنند.
سپاه و سرکوب ملتهای غیر فارس
در پی سرقت انقلاب ملتهای تحت ستم در ایران توسط مذهبی های آخوندی در سال 1979 به دستور خمینی موسسه "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" تشکیل شد که مسئولیت اصلی آن قلع و قمع مخالفان نظام و ایجاد فضای رعب و وحشت و از میان بردن نارضایتی های داخلی بود. در همین راستا قیام های آزادیخواهانه ملت الاحواز، تورک، کورد، بلوچ و ترکمن را در اوایل انقلاب با بی رحمی هر چه تمام سرکوب نمودند. با این حال جنبش های ملی در بین ملتهای غیر فارس جهت احقاق حقوق از دست رفته خود خاموش نشد و مطالبات روز به روز بیشتر می شد. در این بین انتفاضه ملت عرب در الاحواز با مرکزیت محمره (خرمشهر جعلی) و مطالبات و خواسته های حقوقی و قانونی که شامل حق خودمختاری و تعیین سرنوشت، حق تدریس به زبان مادری، حق داشتن مجلس محلی و اختصاص قسمتی از درآمدهای نفتی جهت اعمار و آبادی الاحواز که در دوره رژیم ستمشاهی پهلوی مورد ظلم و بی عدالتی شدیدی واقع شده بود، ترس و هراس رژیم را دو چندان نمود.

خمینی و تحریک جنگ
نظام تازه تاسیس ولایت فقیه جهت همراه کردن ملتهای فارس و غیر فارس با خود و سرکوبی بیشتر اعتراضات و تحریف افکار عمومی مردم اقدام به دست اندازی و تعرض به مرزهای عراق نمود به طوری که دولت وقت عراق در چندین مرتبه شکایت خود را از اقدامات تعرضی ایران به گوش سازمان ملل رساند. با این وجود خمینی با شعار "راه قدس از کربلا می گذرد" عملا پروژه بلند پروازانه خود جهت تسخیر و اشغال کشور عراق و دیگر کشورهای عربی منطقه را شروع نمود.
نتایج مثبت جنگ برای نظام
با شروع جنگ که مرکز آن در شهر های الاحواز صورت پذیرفت مردم عرب ساکن شهر های مرزی برای حفظ جان خود خانه و وطن را رها کرده و به عمق ایران مهاجرت نمودند. نظام ولایت فقیه در سایه وجود جنگ توانست با یک سنگ چند نشانه را هدف قرار دهد، اولا: با تحمیل جنگ بر علیه ملت عراق و تخریب و نابودی زیرساختهای آن باعث تضعیف اقتصادی این کشور شود.
ثانیا: با به حاشیه کشاندن ملتهای غیر فارس به بهانه های جنگ و عدم امنیت آنها را از پیشرفت محروم نمود و بیشترین توسعه را متوجه مناطق مرکزی (فارس نشین) کرد.
ثالثا: نه تنها قیامهای آزادیخواهانه ملتهای غیر فارس را به مدت هشت سال متوقف نمود بلکه سبب آواره شدن 10 ها هزار خانواده جنگ زده شد و به این صورت بیشتر زیر ساخت های اجتماعی جهت ایجاد اعتراض و نارضایتی همگانی از بین رفت.
رابعا: نظام پس از پایان جنگ توانست سیاست تغییر بافت جمعیتی را در شهر های جنگ زده به نفع خود تغییر دهد. چرا که ساکنان عرب این مناطق پس از بازگشت به موطن خود خانه و کاشانه ای نیافتند بلکه خرابه های شهرها را مشاهده نمودند. علاوه بر آن نظام هیچ گونه کمکی در بازسازی مناطق جنگ زده انجام نداد و عده زیادی از مردم با مشاهده این وضعیت، مجبور به زندگی در غربت و خارج از زادگاه خود شدند.
در طول جنگ نظام آخوندی ارکان داخلی خود را سر و سامان داد و تسلط  خود را بر تمامی نقاط کشور گسترش داد. استمرار جنگ برای نظام ولایت فقیه منافع زیادی از جمله تثبیت پایه های قدرت را نیز به همراه داشت تا جایی که خمینی جنگ را به عنوان "نعمت" شمرد و امضای توافقنامه صلح را به "نوشیدن جام زهر" تشبیه کرد.
نقش مزدوران وابسته به سپاه در کشورهای عربی
سپاه پاسداران پس از شکست توطئه ایران در جنگ هشت ساله در اشغال مستقیم نظامی عراق، اقدام به بازسازی و تقویت دوباره خود نمود. این بار با تقویت لوجستیکی و اطلاعاتی عناصر خود فروخته از کشورهای عربی، آنها را برای پیشبرد اهداف تجاوزکارانه خود در کشورهای منطقه به کار گرفت. از جمله گروهک هایی تروریستی و تخریبی که با پشتیبانی کامل ایران تشکیل شده بودند می توان به ذکر آنها در زیر پرداخت.
حزب الله لبنان
حزب الله لبنان در سال 1980 که با کمک های مالی و نظامی ایران تشکیل شده بود، به عنوان شاخه برون مرزی سپاه در لبنان مورد توجه بیشتری قرار گرفت. حسن نصر الله پس از رسیدن به مقام دبیر کل حزب الله در لبنان در سال 1992، خامنه ای را به عنوان "مولا و رهبر" خود می شمارد و از "رهنمود و راهنمایی" وی در جنگها و اجرای عملیات تروریستی و توزیع مواد مخدر در جهان استفاده می کرد.
حزب الله عراق
حزب الله عراق که در واقع بخشی از حزب الله لبنان است، در سال 2006 با سفر "بطاط" به لبنان تشکیل شد. این گروه از نظر عقیدتی و سیاسی خود را پاسدار و حافظ ولایت فقیه می داند و در اجرای عملیات برون مرزی سپاه همکاری می کند. از مهم ترین عملیات آنها چند حمله موشکی به بندر کویتی مبارک پس از اوج گیری درگیریهای لفظی بین حکومت مالکی و حکومت کویت بود. از دیگر عملیات این گروه حمله خمپاره ای به مرزهای سعودی عربی، ترور و بمباران اردوگاه های مجاهدین خلق در عراق می باشد.
حزب الله بحرین
در سال 1989، 1996 و 1997 حکومت بحرین با دستگیری گروهک های کاملا نظامی که با حزب الله لبنان و ایران در ارتباط بودند، از فعالیتهای غیر قانونی حزب الله بحرین پرده برداشته شد. این گروه که خود را تابع و فرمانبردار خامنه ای می داند با دریافت کمکهای مالی و آموزش های نظامی توسط سپاه به هدف ایجاد آشوب و اخلال در امنیت بحرین فعالیت می کند.
حزب الدعوه عراق
حزب الدعوه عراق پس از روی کار آمدن خمینی در ایران "اطاعت و ولای" کامل خود را نسبت به "ولایت فقیه خمینی" اعلام نمودند. در مقابل ایران نیز کمکهای مالی فراوانی در رابطه با اسکان و آموزش نظامی این گروه در طول دوران جنگ و پس از آن به آنها نمود. حزب الدعوه پس از اشغال نظامی عراق توسط ارتش آمریکا همواره حمایت خود را از سیاست های مداخله گرایانه حکومت ایران ابراز کرده بود.
مجلس اعلاء و سپاه 9بدر
لشکر 9 بدر به عنوان شاخه نظامی مجلس اعلاء در زمان جنگ در ایران توسط سپاه پاسداران و با استفاده از ایرانیان اخراج شده و فراری از عراق تشکیل شد. این لشکر تنها نام عراق را یدک می کشید چرا که بیشتر نیروهای آن اصالتا ایرانی هستند. این لشکر در عملیات قدس، کربلا، بدر و عاشورا شرکت موثری نمود و در جریان اشغال عراق توسط آمریکا به عنوان یک گروه وابسته به سپاه در عملیات ترور دانشمندان عراقی و در کشتار احوازی های پناهنده در عراق نقش پلیدی ایفا کرد. این گروه پس از سقوط حکومت بعث در سال 2003 وارد عراق شد و به عنوان آلت ایران در پیشبرد سیاستهای تخریب زیر ساختها و کشتارهای شیعی و سنی و ایجاد جنگی مذهبی از هیچ جنایتی دریغ نکرد.
گروه القاعده
با وجود اینکه حکومت ایران کمک های اطلاعاتی فراوانی به آمریکا ها در اشغال افغانستان رسانده بود ولی پس از سقوط طالبان در سال 2001 ایران به عنوان منطقه امن و نقطه انطلاق "گروهک القاعده" در اجرای عملیات تروریستی در کشورهای عربی به شمار می رود. این گروه نیز در قبال خدمات و امکانات فراوانی که ایران به آنها ارائه داد بود از اجرای عملیات علیه ایران خودداری می کند.
گروه الحوثی
گروه الحوثی یمن در سال 2004 جهت تشکیل حکومتی بر اساس مذهب شیعی با حکومت یمن وارد جنگ شد. با توجه به اینکه یمن به عنوان عمق استراتژیک کشورهای خلیج عرب از اهمیت به سزایی برخوردار است، ایران با اجاره چند جزیره متعلق به کشور اریتره اقدام به آموزش نظامی شورشیان الحوثی و مجهز کردن آنها به سلاح و مهمات می کند و از این طریق قصد دارد جنگ را وارد مرزهای شرقی سعودیه نماید. تا به این کشور فشار وارد نماید.
شبکه های تجسس در کویت
شبکه های تجسس در کویت که با همکاری مستقیم سپاه پاسداران در سفارت ایران در کویت تشکیل یافتند به عنوان ابزاری موثر جهت پیشبرد سیاستهای حکومت ایران مورد استفاده واقع می شوند. در سال 2011 هشت شبکه تجسس وابسته به سپاه پاسداران در دادگاه های کویت مورد محاکمه قرار گرفتند که در این بین دو شبکه جاسوسی  جهت انجام اعمال مسلحانه تشکیل شده بودند. البته گزارش ها حکایت از وجود رابطه مستقیم بیشتر سفارتخانه های ایران در کشورهای عربی منطقه با گروهک های تجسس وابسته به سپاه می کند.
خاتمه
فلسفه وجود و استمرار نظام ولایت فقیه در طول دوران 35 ساله خود در گرو خلق یک دشمن فرضی استوار بود. از همان روزهای نخست قدرت گیری رژیم شاهد اعدام، سرکوب و کشتار ملتهای غیر فارس و مخالفان سیاسی در جغرافیای ایران بودیم. متعاقب آن جنگ هشت ساله با عراق سبب انهدام و تخریب شهر های الاحواز و مهاجرت عده زیادی از این ملت از سرزمین آباء و اجدادی شان به دیگر نقاط ایران گردید. با این وجود سپاه پاسداران پس از اتمام جنگ تمام توان خود را برای ضربه زدن و ناامن کردن کشورهای عربی به کار گرفت و صدور انقلاب و حمایت از گروه های تروریستی منطقه را در صدر فعالیتهای برون مرزی خود قرار داد.
رحمان حطاوى
مركز مطالعات و تحقيقات مستقبل شرق

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر