جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

گزارش های ضد و نقیض از انفجار در سایت اتمی فردو و محاصره شدن۱۹۰ نفر در اعماق زمین

توسط شماری از رسانه های غربی به نقل از منابع اطلاعاتی منتشر شد

تصویر ماهواره ای از تاسیسات فردو دبی- العربیه.نت فارسی

یک روزنامه آلمانی به نقل از یک کارشناس مطلع، خبر از "انفجاری مهیب" در
تاسیاست اتمی فردو در ایران داده است. بنا بر این گزارش دستکم ۱۹۰ نفر از کارکنان تاسیسات فردو در پی انفجار محاصره شده اند و ارتباطشان با جهان خارج قطع شده است.
روزنامه آلمانی ''دی ولت'' یکشنبه ۲۸-۱-۲۰۱۳ با انتشار این خبر خاطرنشان کرده است که این گزارش را رضا کهلیلی کارشناس امرور ایران در یک سایت آمریکایی منتشر کرده است.
بنا بر این گزارش، کهلیلی مدعی شده است که این اطلاعات را از یک همکار پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است.

کهلیلی در سایت ''شبکه خبری مستقل آمریکا'' wnd.com نوشته است که انفجار یاد شده روز دوشنبه ۲۱ ژانویه جاری روی داده و در پی آن ارتباط ۲۴۰ نفر با جهان خارج به طور کامل قطع شده است.

او همچنین این انفجار را ''شدید'' توصیف کرده به گونه ای که به ساختمان های اطراف آن آسیب رسیده است.

''دی ولت'' افزوده است که مقام های جمهوری اسلامی ایران تاکنون خبری درباره این انفجار منتشر نکرده اند و مشخص نیست که منبع خبری رضا کهلیلی تا چه حد موثق باشد.

اما این روزنامه آلمانی به نقل از یک کارشناس دیگر مسائل ایران که مدعی شده با سازمان های اطلاعاتی ارتباط دارد، وقوع انفجار را تایید کرده است. او اما در عین حال خاطرنشان کرده که شمار افرادی که در پی انفجار در اعماق زمین محاصره شده اند، ۱۹۰ نفر است نه ۲۴۰ نفر.

فردو منطقه ای در اطراف شهر قم است. ابتدا مقام های جمهوری اسلامی ایران وجود تاسیسات اتمی در این منطقه را به مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش نداده بودند تا این که سازمان های اطلاعاتی غرب از وجود این تاسیسات پرده برداشتند.

تاسیسات اتمی فردو در اعماق زمین احداث شده است به گونه ای که آسیب رساندن به آن از راه حمله نظامی دشوار است.

رضا کهلیلی در خبر خود نوشته است که انفجار به حدی مهیب بوده که ساختمان ها تا شعاع ۵ کیلومتری تاسیسات اتمی را لرزانده است.

بنا بر این گزارش، پس از آن نیروهای امنیتی یک کمربند امنیتی گرداگرد منطقه ایجاد کرده اند.

این گزارش افزوده است که انفجار دو آسانسوری را که برای رسیدن به اعماق ۹۰متری زمین، محل اصلی تاسیسات، تعیبه شده بود را از کار انداخته است.

سایت ''شبکه خبری مستقل آمریکا'' wnd.com، رضا کهلیلی را این گونه معرفی کرده است: ''رضا کهلیلی نویسنده کتاب "زمانی برای خیانت"، در دایره عملیاتی سازمان سیا به‌ عنوان جاسوس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌ کرده و کارشناس امور ضدتروریسم است. وی هم ‌اکنون در واحد امنیت ملی و داخلی کار می ‌کند که یک نهاد مشورتی مورد تایید کنگره آمریکا و نهادی مشورتی برای بنیاد دمکراسی در ایران (FDI) است. وی در رسانه‌ های ملی و بین‌ المللی به‌عنوان کارشناس ایران و امور ضدتروریسم در خاورمیانه حضور پیدا می ‌کند.''

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر