جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ آبان ۴, پنجشنبه

لاریجانی: گزارش احمد شهید یاغی‌گری بین‌المللی را ترویج می‌کند

احمد شهیدعلی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با انتقاد از گزارش جدید احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، گفت که این گزارش 'نوعی یاغی‌گری بین‌المللی' را ترویج می‌کند.
آقای شهید سومین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را امروز چهارشنبه، ۲۴ اکتبر، ۳ آبان، در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه می‌کند.
او در این گزارش که حدود دو هفته پیش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، گفته که بررسی‌هایش نشانگر نقض گسترده حقوق بشر در ایران است و از دولت ایران خواسته در بخشی از قوانین این کشور که با پنج عهدنامه بین‌المللیِ مورد پذیرش ایران مغایر است، بازبینی کند.
رئیس مجلس ایران، روز چهارشنبه در واکنش به این گزارش، دبیر کل سازمان ملل متحد را متهم کرد که با 'رقص سیاسی' خود هویت این سازمان را به سخره می‌گیرد و اساس این سازمان را متزلزل می‌کند.
به گزارش سایت خانه ملت، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، آقای لاریجانی گفت: "مایه تاسف است که سازمان ملل متحد به جایی رسیده که گزارشگر آن قانون مجازات اسلامی را امری پنداشته که مخل حقوق بشر است."
احمد شهید در گزارش خود قانون مجازات اسلامی، مصوب مجلس ایران را 'مغایر با مقررات حقوق بین‌الملل درباره برابری جنسیتی' عنوان کرده است.
رئیس مجلس ایران تنظیم قانون مجازات جرائم بر اساس 'قرآن و سنت' را باعث افتخار نمایندگان مجلس دانست و خطاب به مقام‌های سازمان ملل متحد گفت: "لابد توقع دارید وحشی‌گری مدرن غرب در همجنس‌بازی را به صورت قانون در آوریم."
آقای لاریجانی از سازمان ملل متحد خواست به جای 'بازی‌های سیاسی پیرامون حقوق بشر' به دنبال 'احقاق حقوق مردم فلسطین' باشد.
پیش از این هم وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تازه‌ترین گزارش احمد شهید گفته بود که در تهیه این گزارش "نه‌تنها اصول اولیه بر حسب مقررات و رویه‌های بین‌المللی رعایت نشده، بلکه محتوای گزارش هم حاوی مطالب تکراری و مغرضانه بوده و کاملا سیاسی است."
احمد شهید از اعدام‌های اخیر در ایران به شدت انتقاد کرده است
بخش عمده‌ای از سومین گزارش احمد شهید به بررسی حقوق مدنی و سیاسی در ایران اختصاص یافته است که مجموعه‌ای از موارد نقض آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات، آزادی برگزاری تجمع، آزادی مذهبی و اجرای عدالت را شامل می‌شود.

انتقاد شدید از اعدام‌های اخیر در ایران

روز سه شنبه، ۲۳ اکتبر، احمد شهید و دو گزارشگر دیگر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای حکومت ایران را به دلیل اعدام ده نفر به جرم قاچاق مواد مخدر به شدت مورد انتقاد قرار دادند. بر اساس اعلام دادسرای عمومی و انقلاب تهران حکم اعدام این افراد روز دوشنبه، اول آبان به اجرا در آمد.
احمد شهید، کریستوف هینز و خوان مندز که به ترتیب، گزارشگرهای ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران، اعدام‌های فراقانونی و شکنجه هستند، در بیانیه تازه خود از اعدام‌های اخیر به شدت 'ابراز انزجار' کرده‌اند.
آنها اقدامات ایران در این زمینه را 'غیر قابل قبول' خوانده‌اند و گفته‌اند احکام اعدام در حالی اجرا می‌شود که نهادهای بین‌المللی "نگرانی‌های جدی درباره روند قضایی طی‌شده" این پرونده‌ها ابراز کرده‌اند. در بیانیه این افراد از ایران خواسته شده تا در اجرای مجازات اعدام 'به ویژه در پرونده‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر' خویشتن‌داری نشان دهد.
این سه گزارشگر ویژه سازمان مل متحد پیش از این با صدور بیانیه‌ای از حکومت ایران خواسته بودند که از اعدام این ده نفر خودداری کند.
بنا بر گزارش احمد شهید در هشت ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳۰۰ مورد مجازات اعدام در ایران اجرا شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر