جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ مهر ۱۲, چهارشنبه

شلیک اشتباه پدافند هوایی ایران به سوی هواپیماهای خودی

در گزارش محرمانه پنتاگون اعلام شد

 دبی – العربیه.نت فارسی

به گزارش العربیه به نقل از روزنامه نیویورک تایمز ، با استناد به منابع اطلاعاتی،
پدافند هوایی ایران در پی نگرانی از حملات احتمالی اسرائیل به تاسیسات اتمی این کشور در سال های 2007 و 2008 به سوی هواپیماهای خودی از نوع نظامی و غیرنظامی آتش گشوده بود.
این روزنامه می افزاید بر اساس گزارشی اطلاعاتی که در سال 2008 درباره "اشتباهات پدافند هوایی ایران" تنظیم شده شماری از هواپیماهای مسافربری توسط پدافند هوایی ایران با استفاده از موشک های زمین به هوا و توپخانه ضد هوایی مورد حمله قرار گرفته و شماری از جنگنده های این کشور نیز به آنها هشدار داده اند.
در این گزارش محرمانه که از سوی پنتاگون منتشر شده، آمده است :"یگان های پدافند هوایی ایران ده ها بار طی اقداماتی غیرمناسب از جمله استفاده از توپخانه ضد هوایی و سوق دادن هواپیماهای مسافربری به سوی اهداف ناشناخته و یا به غلط شناسایی شده" با هواپیماهای خودی برخورد کرده اند.
این گزارش که تحت عنوان بسیار محرمانه طبقه بندی شده می افزاید، "ارتباطات نظامی ایران کاملا غیردقیق بوده و از کمبودهای آموزشی رنج می برد و تشخیص غلط هواپیماها همچنان ادامه خواهد یافت."
یادآوری می شود که در سال های 2007 و 2008 اخبار بسیاری درباره احتمال ضربه نظامی به تاسیسات اتمی ایران منتشر شده بود. در سپتامبر 2007 نیز هواپیماهای اسرائیل یک سایت را در شمال شرق سوریه به بهانه فعالیت هسته ای مورد حمله قرار دادند و این کشور یک مانور هوایی برفراز دریای مدیترانه برگزار کرد.
گزارش دستگاه های امنیتی آمریکا می گوید که "پدافند هوایی ایران در آن هنگام نگران تقلید هواپیمایی کشوری توسط دشمن بود" و می افزاید "حالت آماده باش کامل از یک سوی و نیز فرماندهی غلط منجر به یک سلسله اشتباهات گردید."
در ادامه این گزارش آمده است :"در ژوئن 2007 یگان پدافند هوایی سپاه پاسداران با استفاده از موشک های زمین به هوای TOR- M1 به سوی یک هواپیمای شناسایی و یک هواپیمای مسافربری آتش گشود و در همان ماه آتشبارهای زمینی این کشور به سوی یک جنگنده اف – 14 شلیک کردند.
این گزارش همچنین از اقدام ایران به رهگیری یک هواپیمای عراقی که در حال پرواز به سوی بغداد بود خبر می دهد.
این روزنامه در پایان از گردآوری گزارش ها و مدارک موجود در این زمینه به منظور انتشار کتابی در این باره خبر داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر