جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۲ فروردین ۱۳, سه‌شنبه

نگاهی بر نشست «جبهه آزادی ملی آذربایجان جنوبی» در باکو و لرزه بر اندام حکمرانان نظام جمهوری اسلامی ایران

روز شنبه  دهم فروردین در باکو پایتخت آذربایجان شمالی نیمه ی جدایی ناپذیر آذربایجان جنوبی ،کنفرانسی با موضوع «فردای آذربایجانجنوبی » از طرف« گاماج» با همراهی عده ای از  چهره های شناخته شده و برجسته ی سیاسی و علمی آذربایجان شمالی درباکو برگزار گردید که با موفقیت و انعکاسش روحی تازه در کالبد حرکت ملی آذربایجان جنوبی دمیده و فردایی بهتر را با تدبیری آگاهانه تر  برای ملت آزادیخواه طلبیده است .
زیرا این اقدام در این شرایط حساس ایران و آگاهی و آمادگی بیش از پیش ملت آذربایجان جنوبی در جای خود بی نظیر و لازم در تعیین سرنوشت ملت به ستوه آمده ی آذربایحان جنوبی بوده و جای تقدیر و تشکر را می طلبد.

اما با به انجام رسیدن این نشست ، سیاستمداران و حکمرانان رژیم ایران  بار دیگر با احساس خطر در مواضع خویش و ازدیاد قدرت یک تشکیلات آذربایجانی فعال در خارج چنان بر آشفته و نگران شده اند که با گستاخی تمام به دولت آذربایجان شمالی اعتراض کرده و غیر مستقیم حکومت باکو را ، و با خطابه ی مستقیم «گاماج»  به موضع گیری در برابر «حاکمیت و تمامیت ارضی » ایران محکوم کرده و سفیر آذربایجان در تهران را فرا خوانده است و در سایتها و روزنامه های  خود بر علیه دولت آذربایجان و تشکیلات  برگزار کننده ی این کنفرانس مطالب نوشته است .
و آذربایجان را بر تیره شدن روابط ، و غیر مستقیم،  بر به هم زدن امنیت آن کشور و شروع به اقدامات  تروریستی خود تهدید کرده است .
اما همانطور که می دانیم اگر چنین نشستی در آمریکا ، اروپا و حتی در ترکیه می بود هرگز شاهد چنین عکس العمل گستاخانه ای از طرف رژیم ایران نمی شدیم ،وحشت و نگرانی مقامات سیاسی و دولت ایران خود دال بر حقیقت است که از آذربایجان شمالی با وجود صرف هزینه های کلان در از هم دور کردن و از هم بیگانه ساختن آذربایجانیهای دو سوی آراز ،و دخالتهای مختلف در اموردانسته و به امید روزی که دوباره همدیگر را در آغوش خواهند کشید سالها اشک حسرت ریخته و با گذشت دویست سال هنوز نبضها یکسان زده و قلبها با شنیدن نام آذربایجان به هیجان و تپش بر می خیزدکه نمونه ی بارز آن را در اشعار شاعران در آثار نویسندگان ، در آوازها و نواهای عاشیقها ی ، هر دو طرف به وضوح مشاهده می کنیم ،
نیازی به ذکر بزرگی و عظمت حرکت ملی آذربایجان جنوبی  در این مجال را نمی بینم زیرا تک تک افراد حقانیت این حرکت و دشمنی رژیم حاکم را به عینه مشاهده کرده و می کنند ، خیانت تاریخی در خشکاندن دریاچه ی اورمیه و تالابهای آذربایجان، بی تفاوتی در زلزله ی قره داغ و جلوگیری از کمکهای مردمی به آنها ، به غارت بردن ثروتهای طبیعی و معدنی آذربایجان و هزاران خیانت و دشمنی دیگر ... اما امروز که کاسه ی صبر آذربایجانیهای زیر ستم لبریز شده با به دست آوردن کوچکترین تریبونی و فرصتی از قلعه بابک گرفته تا دامنه های ساوالان ، تا تیم تراختور از هر روزنه ای که باشد فریاد استقلال آزادی سر می کشند و خواسته های خود را تا آن سوی کرانه ها می برند و میدانیم که  امروز عصیان ملت آذربایحان جنوبی تبدیل به حرکتی بزرگ بنام حرکت ملی آذربایجان شده است  .
در مقابل اگر چه از جانب حکومت آذربایجان شمالی به ظاهر و به خاطر تدبیرات سیاسی و امنیتی شاهد حمایت علنی از حرکت ملی آذربایجان  نبودیم ،ولی حمایتی بس بزرگتر و جانانه تر از طرف ملت ، شخصیتهای ادبی ، علمی ، سیاسی و نمایندگان ملت در مجلس آذربایجان شمالی هستیم ، که خود ایران نیز به خوبی  از این مساله آگاه است و به بهانه های مختلف و با فشار آوردن به دولت سعی در متوقف کردن این افراد تاثیر گذار است .زیرا ترس واقعی ایران از همبستگی و اتحاد ملتی است که در بطن خود از حکومت اسلامی ایران متنفر است و اگر این همبستگی و اتحاد تقویت یابد دولت حاکمه در آذربایجان شمالی را نیز  وادار به حمایت و قبول خواسته های ملی خود خواهند کرد  که با افتادن چنین اتفاقی دولت ایران بزرگترین مستعمره خود (آذربایجان جنوبی) را از دست خواهد داد در این صورت هم چیزی از ایران برای حکومت کردنش باقی نخواهد ماند ،و ستونهای از هم پاشیده ی سلطنتش را بر فرق سر خود احساس خواهد کرد و دیکتاتور به ظاهر اسلامی از هم فرو خواهد پاشید .
در مقابل دولت بزرگ آذربایجان با پتانسیلهای تازه و تاثیر گذار در سیاست جهانی پا به عرصه ی وجود خواهد گذاشت ، چیزی که نه ایران، نه روسیه ،  و نه دولت های حاکم بر سیاست جهان سوم را خوشنود نخواهد ساخت . به همین علت نیز تا جای ممکن سنگ اندازی کرده و سعی در به انجام نرسیدن این مهم هستند .
اما با آگاهی و مقاومت و جانفشانی مردم غیور آذربایجان سیاستمداران حاکم بر دنیا میدانند  که با به معکوس افتادن، شماره ی حرکت ملی آذربایجان جنوبی  این اتفاق نیز خواهد افتاد و چه بهتر در مواقعی جهت حفظ ادعاهای انسان دوستی خود، ریشی بجنبانند و حقانیت این ملت را بر زبان بیاورند ،
اما در این میانه مسائل مهمی وجود دارد که باید بیش از پیش بر ضرورت انجام آنها تاکید وبر سلامتی اش دقت شود.
به عنوان مثال  امروز که با برگزاری یک نشت از طرف تشکیلات آذربایجانی هراس و ترس در دل دولت ایران که بر همگان در داخل و خارج مشخص شد ، نشان داد که قدرت یک تشکیلات برابر است با تهدید و تضعیف دولت مقابل،  که اینچنین خود را عاجز و ناتوان در شکست دادن حرکت ملی می بیند . از طرفی هم عظمت و قدرت یک تشکیلات سیاسی حتی در خارج از کشور هم می تواند سکاندار یک حرکت بزرگ مثل حرکت ملی آذربایجان شود و یدی قوی در یاری رساندن به فعالان ملی و روح ملی حرکت باشد.
پس نتیجه می گیریم که وجود و اقتدار تشکیلاتهای سیاسی ، علمی ، فرهنگی و غیره که  می توانند از زبان ملت و فعالان حرکت ملی حرفها و خواسته های آنها را به گوش جوامع بین المللی و جهانیان برسانند بسیار لازم و حائز اهمیت و تقویت و تثبیت آنها پشتوانه و دلگرمی مبارزان ملی در داخل خواهد بود . بنابراین تشکیلاتهای در حال فعالیت نباید اتحاد ، همفکری و احترام متقابل به یکدیگر را فدای احساسات و رقابتهای سیاسی خود نمایند . اختلافات ساده و اختلاف نظرها دلیل تخریب و تضعیف طرف مقابل که  نهایت راه یکی است نباید باشد ، بلکه هر چند وقت بک بار نمایندگان تشکیلاتها دور هم گرد امده مسائل و مشکلات موجود در حرکت ملی را آسیب شناسی و با حل آن اقدام نمایند .
در پایان  به نوبه ی خود دست تک تک افرادی را که در برگزاری این نشست که یقینا بسیار تاثیر گذار خواهد بود را بوسیده و تشکر می کنم گروه تشکیلاتی گاماج باز هم با این کار بزرگ و سیاستمندانه اش مهر تاییدی بر قدرت خود و الگویی بر سایر تشکیلاتهای آذربایجان جنوبی را به ارمغان آورد به امید روزی که  نتیجه ی تمامی این  زحمات با استقلال آذربایجان جنوبی داده شود و مردم خود بر سرنوشت خود تصمیم بگیرند /.
دنیز گونئلی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر