جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۲ خرداد ۱۵, چهارشنبه

اصطلاح اكثريت، اقليت و ملت اختلاف انها نوشته : كميل البو شوكه

کمیل
من تصميم گرفتم هر چند وقت يكبار توضيحي در مورد بعضي اصطلاحات سياسي بدهم که چگونه از اين كلمات بشكل دقيقتر استفاده كنيم. من علوم سياسي بصورت كامل نخواندم فقط يك سال سياست براي دموكراسي را خواندم كه با اصطلاحات زيادي اشنا شدم. در رشته جغرافي كه خواندم با اصطلاحات زيادي هم اشنا شدم كه نوع استعمال انان بسيار مهم ميباشد. چونكه هر اصطلاحي ميتواند معناي خاصي بخود بدهد و تعريف قضيه را بشكل ديكري سوق دهد
من دوست دارم در مورد كلمه اقليت و اكثريت توضيح دهم و توضيح خود را بعد با يك مثال كاملتر خواهم كرد. من از زبان فارسي استفاده مي كنم كه حتي دوستان غير عرب هم بتوانند موضوع را بخوانند ولي بصورت كامنت به عربي هم خواهم نوشت يا زير فارسي به عربي (به لهجه محلي) خواهم نوشت كه حتي دوستان عرب ما هم بتوانند موضوع را متوجه شوند.
اصطلاح اقليت و اكثريت به معناي قليل بودن يا در اكثريت بودن ميباشد و هيچ تقاربي با كلمه ملت ندارد. در استعمال كلمه اقليت يا اكثريت ديكري خبري از ملت وجود ندارد. چونكه در استعمال كلمه اقليت بايد نوع عرق ذكر شود و نه اسم سياسي مانند اقليت عرب در ايران و نه اقليلت احوازي در ايران ديكر نامي از ملت و جغرافياي سياسي مورد استفاده قرار نمي گيرد. به همين جهت استعمال جنين كلمه اي براي قضيه احواز ضروري نيست و اشكالات لغوي زيادي مي تواند داشته باشد.
مثلا در بريتانيا هيج كس نمي گويد اقليلت اسكاتلندي در بريتانيا بلكه در موارد سياسي از كلمه مردم اسكاتلند يا ملت اسكاتلند استفاده مي شود. و وقتي از كلمه اقليت اسكاتلندي در بريتانيا استفاده شود به معني اسكاتلندي هاي ساكن بريتانيا حالا ممكن است اين اسكاتلندي ها در منجستر يا بيرمنكهام يا لندن يا جنوب انگليس و خود اسكاتلند زندكي ميكنند و معناي ملت نمي دهد. ولي وقتي نام ملت اسكاتلند استفاده شود يعني به يك جغرافياي خاص با جمعيت خاص اشاره مي شود كه اين جغرافياي خاص خود را از جغرافياي انگليس جدا مي كند. پس در اصطلاح كلمه اقليت عربهاي ايران يا اقليت عرب در ايران ديگر نام ملت ضعيف مي شود چونكه كلمه عرب يك كلمه سياسي يا جغرافيايي نيست و اين به ما نشان ميدهد كه عرب ها در خراسان و كرمان و مناطق خود زندگي هستند و در مقابل جمعيت ايران در اقليت هستند. ولي وقتي ميگوييم ملت عرب الاحواز يعني ما از جغرافياي خاص با مردم خاص صحبت ميكنيم كه اين مردم و جغرافياي خاص دنبال برنامه اي خاص براي خود هستند و خود را از ايران جدا ميبينند ديگر در استعمال كلمه ملت عرب الاحواز كاري به اينكه ما اقليت هستيم يا در اكثريت نيست بلكه ما ملت هستيم. به همين جهت دوستان كرد ما در عراق علي رغم اينكه ان ها 13 تا 15% مردم عراق را تشكيل ميدهند نمي گويند اقليت كرد بلكه مي گويند ملت كرد چونكه انها در جغرافياي خود زندگي مي كنند و كاري به اقليت و اكثريت نيست. در بريتانيا ما هم كلمه اقليت ايرلندي داريم و هم ملت ايرلند و هركدام معناي خاص خود را دارند. ملت ايرلند يعني مردمي كه در ايرلند شمالي زندكي مي كنند , و معناي كلمه اقليت ايرلندي يعني تمام ايرلندي هايي كه در بريتانيا زندگي ميكنند از كلاسكو كرفته تا ليوربول و لندن و خود ايرلند شمالي. بس ايرلندي ها در كلاسكو و ليوربول نمي توانند درخواست كشور مستقل كنند چونكه انها براكنده هستند ولي در ايرلند شمالي طبق قوانين بريتانيا ميتوانند چونكه يك ملت هستند كه در سرزمين خود زندگي ميكنند.


مرکز اطلاع رسانی جبهه دمکراتیک مردمی احواز
www.alahwaz.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر