جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ شهریور ۸, چهارشنبه

بازداشت 11 جاسوس وزارت اطلاعات ایران در ترکیه

در چند عملیات به صورت همزمان صورت گرفت

  دبی-العربیه.نت فارسی
نیروهای امنیتی ترکیه چهارشنبه 29-8-2012، 9 جاسوس وابسته به وزارت
اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را بازداشت کردند. پیشتر هم وزارت امنیت ترکیه از بازداشت دو جاسوس دیگر خبر داده بود.
روزنامه "حریت" ترکیه نوشته است که تمام بازداشت شدگان برای وزارت اطلاعات ایران کار می کرده اند.
بنا بر این گزارش، یکی از بازداشت شدگان روز چهارشنبه دارای تابعیت ایران است و بقیه تابعیت کشورهای دیگر را دارند. اطلاعاتی درباره هویت و تابعیت دیگر بازداشت شدگان در گزارش روزنامه حریت ذکر نشده است.
به نوشته این روزنامه، یکی از جاسوسان ایرانی تبار به نام "یعقوب آهنو‌خوش" توانست پیش از بازداشت از مرز ترکیه به ایران فرار کند.

بنا بر این گزارش، این دو ایرانی عضو گروه تجسس مشغول بررسی وضعیت و حوادث در ترکیه در رابطه با جنگ و بحران در سوریه شده‌اند. این دو چندین بار به مناطق غربی و جنوب غربی ترکیه سفر داشته و با برخی اعضای "پ ک ک" نیز دیدار کرده‌اند.

در عملیات یاد شده شش نفر در استان ایغدیر، مرز نخجوان با ترکیه، یک نفر در استان آغری، یک نفر در کوجاعلی گبزه و یک نفر دیگر نیز در استان وان بازداشت شده است.

این در حالی است که وزارت امنیت ملی ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که اخیرا دو فرد دیگر به نام‌های شهرام ضرغام خویی و محمدرضا اسماعیلی‌پور را در عملیاتی جداگانه به اتهام جاسوسی در شهر ایغدیر بازداشت کرده است. بنا بر این اعلام، این دو فرد، تفهیم اتهام شده اند.

بنا بر این گزارش، ضرغام خویی و اسماعیلی که به اتهام عکس‌برداری از محل‌ها و ساختمان‌های استراتژیک در ترکیه بازداشت شده‌اند، ادعا کرده‌اند که این عکس‌ها را که عمدتا از ساختمان‌های عظیم استان ایغدیر برداشته شده، برای یک شرکت آسانسورسازی تهیه می‌کرده‌اند.

با این حال، آن طور که در این گزارش آمده است، بعد از بازرسی محل زندگی این افراد، «اسناد رمزدار ارتباطی با ایران، نوشته‌های تحلیلی و گزارش‌ها از تحقیق و تفحص آنها در منطقه و دیدار با برخی اعضای حزب "پ ک ک" کشف و ضبط شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر