جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ مرداد ۱۸, چهارشنبه

بانک "استاندارد چارترد" به مخفی کردن معاملات با ایران متهم شد

دبی – العربیه. نت فارسی
بانک بریتانیایی "استاندارد چارترد" اتهام همکاری مالی با ایران را رد کرد.

سازمان خدمات مالی ايالت نيويورک این بانک را به دور زدن تحریم های بانکی علیه ایران و مخفی کردن ۲۵۰ ميليارد دلار نقل و انتقالات مالی با اين کشور متهم کرده و تهدید کرده است مجوز فعالیت آن را در آمریکا لغو خواهد کرد.

"استاندارد چارترد" اما در بیانیه ای اعلام کرد این گروه به شدت اتهام ها را رد می کند و اعتراض سازمان خدمات مالی در نیویرک تصویر واقعی و کامل از شیوه فعالیت بانک ارائه نکرده است."

در این بیانیه تاکید شده است "بانک استاندارد چارترد از پنج سال پیش همه معاملات با مشتریان ایرانی را تحت هر عنوانی متوقف کرده است."

این بانک افزود: "طی سال های گذشته بارها اعلام کرده بود به تحریم های بانکی آمریکا عیه ایران احترام می گذارد."

خدمات مالی نیویورک اما اعلام کرده است برای این اتهام ها به بیش از " 30 هزار صفحه از اسناد بویژه ایمیل های بانک استناد کرده است."

این سازمان ، بانک " اس سی بی" را تهدید کرده است برای جلوگیری از لغو فعالیت در نیویورک تا 15 آگوست وقت دارد به این اتهام ها پاسخ دهد.

این بانک همچنین متهم است برای دستیابی به سود میلیارد دلاری اقدام به جعل اسناد مالی و سنگ اندازی در مقابل فعالیت دولت و عدم ابلاغ به موقع فعالیت های خود به سازمان خدمات بانکی کرده است.

بر اساس این گزارش بین ماه ژانویه 2001 تا سال 2007 بانک استاندارد چارترد از طریق شعبه خود در نیویورک به صورت مخفیانه حدود 60 هزار معامله بانکی با یکی از کشورها انجام داده است.

گزارش سپس توضیح می دهد که معاملات بانک بوسیله دلار و با بانک های ایرانی بویژه بانک مرکزی این کشور انجام شده است.

آمریکا اعلام کرده است بانک بریتانیایی برای رسیدن به صدها میلیون دلار سود گزارش معاملات خود را جعل کرده و از دسترسی به برخی معاملات جلوگیری کرده است.

بانک استاندار چارترد در این گزارش همچنین به انجام معاملات بانکی با لیبی ، سودان و برمه هنگام اعمال تحریم ها علیه این سه کشور توسط آمریکا متهم شده است.

در صورت اثبات همکاری بانک بریتانیایی با ایران ، جریمه های سنگینی متحمل خواهد شد.

این بانک در سال 1969 پس از ادغام دو بانک چارترد و استاندارد که در قرن 19 تاسیس شده بودند به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و عملیات تجاری بین بریتانیا و مستعمرات آن را برعهده گرفت.

استاندارد چارترد 1700 شعبه در 70 کشور جهان دارد و ارزش سهام آن در شعبه داخلی 40.8 میلیارد دلار برآورد شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر