جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ مرداد ۲۲, یکشنبه

گاردین: احتمال حمله اسرائیل به ایران در نوامبر آینده

دبی-العربیه.نت فارسی
روزنامه گاردین روز شنبه 11-8-2012 مقاله ای را منتشر کرد که در آن از حمله احتمالی اسرائیل به ایران در ماه نوامبر آینده خبر داد.
این مقاله که بوسیله دو روزنامه نگار به نام های یوسی میلمان و دان راویو نوشته شده ، آورده است که بنیامین نتنیاهو نخست وزیر اسرائیل مصمم است به تاسیسات اتمی ایران حمله کند.

در مقاله اشاره شده که برخی از ژنرال های ارتش اسرائیل از پیامدهای خطرناک این حمله به بنیامین نتنیاهو هشدار داده اند.

به گفته نویسندگان مقاله: "فرماندهان ارتش اسرائیل معتقدند ابتدا باید همه راههای جلوگیری از عکس العمل ایران در برابر حمله بررسی شود و سپس دست به اقدام زده شود."

گاردین می نویسد وزیر دفاع اسرائیل ایهود باراک اما با حمله به ایران موافق است و بنیامین نتنیاهو را در این تصمیم همراهی می کند.

مقاله به آنچه که در اسرائیل به نظریه " بگین " معروف است پرداخته و تاکید می کند که حمله به ایران متفاوت تر از حمله به عراق در سال 1981 و هدف قرار دادن تاسیسات اتمی سوریه در سال 2007 خواهد بود.

میناخم بگین در نظریه خود می گوید هیچکدام از کشورهای عربی و یا اسلامی در منطقه نباید به اسلحه اتمی دست پیدا کنند.

نویسندگان مقاله گاردین اعتقاد دارند که شرایط ایران و چگونگی ساخت تاسیسات آن با عراق و سوریه فرق می کند. ایران از تجربه بمباران تاسیسات عراق و سوریه درس عبرت گرفته و تاسیسات خود را در اعماق زمین و دور از دید ساخته است و بر همین اساس هنوز مشخص نیست ایران چه تعداد تاسیسات مخفی دارد.

بر اساس این گزارش اقدام سریع مانند روشی که تاسیسات عراق و سوریه را هدف قرار داد نمی تواند تاسیسات اتمی ایران را از بین ببرد. در عین حال حمله به ایران این احتمال را به همراه خواهد داشت که این کشور دیگر مسلمانان شیعه همپیمان خود را در اقصی نقاط جهان علیه اسرائیل به انتقام جویی تشویق کند و بدین ترتیب اسرائیل خود را در برابر جنگی خواهد یافت که طرف آن ایران و دیگر شیعهیان هستند.

گاردین به موضعگیری آمریکا نسبت به این حمله پرداخته و می نویسد آمریکا با حمله نظامی اسرائیل مخالف است اما اگر اسرائیل دست به اقدام عملی بزند واشنگتن را مجبور خواهد کرد که وار جنگ و درگیری شود.

در پایان این مقاله نتیجه گیری شده که بهترین گزینه جایگزین جنگ برای متوقف کردن فعالیت اتمی ایران و جلوگیری از تولید بمب اتمی زیر فشار قرار دادن ایران از طریق سازمان های بین المللی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر