جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ مرداد ۱۴, شنبه

به پیشنهاد سعودی 133 کشور در مجمع عمومی علیه رژیم اسد رای دادند

دبی-العربیه.نت فارسی
مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر جمعه 3-8-2012 با 133 رای موافق، 12 رای مخالف و 31 رای ممتنع قطعنامه جدیدی علیه رژیم سوریه تصویب کرد که در آن از بشار اسد خواست از قدرت کناره گیری کند.

به گزارش العربیه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در آغاز جلسه مجمع عمومی سازمان ملل گفت :" امیدوارم کشورهای بزرگ به خاطر منافع خود باعث عدم توافق سازمان ملل در بحران سوریه نشود".


او همچنین افزود:"اختلافات اعضای شورای امنیت در قبال بحران سوریه عملا این شورا را " فلج " کرده است."


از بین کشورهای عربی، عراق این بار بر خلاف گذشته به همراه کشورهای عربی علیه سوریه رای داد و الجزایر و لبنان رای ممتنع دادند.


ایران، روسیه ، چین، ونزوئلا، زیمبابوه، بولیوی، کره شمالی و کوبا از جمله کشورهایی بودند که با صدور این قطعنامه مخالف کردند.


محمد خزاعی نماینده دائم ایران در سازمان ملل پیش از رأی گیری از کشورهای عضو مجمع عمومی خواست تا با این پیشنهاد مخالفت کنند اما در پایان این قطعنامه با موافقت 133 کشور به تصویب رسید.


ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایتالیا از قطعنامه استقبال کردند و چین و روسیه از مجمع عمومی به خاطر صدور قطعنامه انتقاد کردند.


کشورهای عربی می گویند به دلیل ناتوانی شورای امنیت در پایان دادن به کشتار و سرکوب مردم سوریه ، به مجمع عمومی سازمان ملل برای محکوم کردن رژیم اسد روی آوردند.


قطعنامه جدید سازمان ملل بار دیگر از کشتار و هجوم نیروهای امنیتی سوریه با استفاده از اسلحه سنگین به مخالفان بویژه غیرنظامیان به شدت انتقاد کرده و بازداشت بی رویه، زندان، شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان" را محکوم کرده است.


عبدالباسط سیدا رئیس شورای ملی سوریه مهمترین نهاد سیاسی مخالفان با ابراز خرسندی از محکومیت رژیم اسد گفت: " محکومیت سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، " فقدان مشروعیت" رژیم این کشور به شمار می رود."


در این قطعنامه از بشار اسد خواسته شده که با کناره گیری از قدرت، به انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه تن دهد.


در همین حال بشار الجعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل متحد دو کشور قطر و سعودی، را به "آتش افروزی" در کشور متبوعش متهم کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر