جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ شهریور ۸, چهارشنبه

چرا رئیس جمهور ترکیه به اجلاس غیرمتعهدها در تهران نرفت؟

رادیو آلمان: جمهوری اسلامی از رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان مهمان ویژه اجلاس غیرمتعهدها دعوت کرده بود. عبدالله گل اعلام کرد که وی به دلیل بیماری و مصادف بودن این اجلاس با روز ارتش در ترکیه به تهران سفر نکرده است، اما روزنامه‌های ترکیه از نقش و تاثیر منفی رژیم ایران در رویدادهای منطقه می‌نویسند و کارشناسان این کشور در این رابطه از انگیزه‌های سیاسی و نارضایتی مقام‌های ترک از سیاست‌های جمهوری اسلامی صحبت می‌کنند.

به عقیده‌ی کارشناسانی که با دویچه وله صحبت کردند عبدالله گل به دلایل و انگیزه‌های سیاسی در اجلاسیه سران جنبش عدم تعهد شرکت نکرده‌ است.

محمد صالح خاتم، تحلیل‌گر مسائل ترکیه در استانبول به دویچه وله می‌گوید: «ترکیه شاهد هست که مقام‌های ایرانی به سخنان تهدیدآمیز خود ادامه می‌دهند. پیش‌تر، سخنان تهدیدآمیز مقام‌های ایرانی برای ایران مصرف داخلی داشت و رسانه‌های ترکیه این‌گونه سخنان را بازتاب نمی‌دادند. اما حالا این تهدیدها و اظهارات، به‌ویژه تهدیدهای مقام‌های نظامی ایران در روزنامه‌های این کشور بازتاب گسترده‌ای پیدا می‌کند و دولتمردان ترکیه را وادار به عکس‌العمل کرده و مقامات به این نتیجه رسیده‌اند که سکوت آن‌ها دیگر به سود منافع ملی ترکیه نیست.»

این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود به آخرین مصاحبه‌ی عبدالله گل با روزنامه‌ی ترکی "صباح" اشاره می‌کند که گفته بود به احمدی نژاد گوشزد کرده است ترکیه در سوریه به دنبال سیاستی مبتنی برمحورکردن سنی‌ها نیست و آنکارا با صدام سنی هم مخالف بوده است.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود نتیجه می‌گیرد، ترکیه نمی‌خواهد وجهه‌ای برای کشوری که تهدید می‌کند، ایجاد بکند. به نظر این کارشناس، عدم حضور عبدالله گل در ایران، باعث نارضایتی رهبران ایران شده است، زیرا آن‌ها نیاز شدیدی به کسب وجهه‌ی سیاسی در عرصه‌ی بین‌الملل دارند.

وی در این رابطه به ارسال پیام و تماس تلفنی محمود احمدی نژاد با عبدالله گل اشاره می‌کند که آرزوی شفای عبدالله گل را هم کرده بود.

این کارشناس همچنین به دویچه وله می‌گوید، عبدالله گل قرار است روز چهارشنبه به قرقیزستان سفر کند و عدم سفر او به تهران انگیزه‌ی سیاسی دارد نه پزشکی، دلیل عدم انجام این سفر را باید در اختلافات کنونی دو کشور بر سر سوریه و حزب کارگران کردستان پ ک ک جست‌وجو کرد. در عین حال عبدالله گل خواسته است پیامی را به مقام‌های ایرانی بدهد که ترکیه بدون قید و شرط به دنبال حمایت از مواضع ایران نیست و اگر ایران به تهدیدهای خود علیه ترکیه ادامه بدهد ترکیه هم می‌تواند مخالفت‌های خود را به این شیوه نشان دهد.


اثر انگشت کثیف رژیم ایران در انفجار تروریستی

روزنامه‌ی "زمان"، یکی از پرتیراژ‌ترین روزنامه‌های ترکیه هم در مقاله‌ای تحت عنوان"اثر انگشت کثیف ایران" که در ۲۶ اوت ۲۰۱۲ منشتر شد، رژیم ایران را در دست داشتن در انفجار ۲۰ اوت این کشور متهم می‌کند.

زمان می‌نویسد:«علی خامنه‌ای، رهبر دینی ایران به سپاه پاسداران فرمان داده است تا کشوهایی را که از مخالفان اسد حمایت می‌کنند از جمله ترکیه را مجازات کند.»

این روزنامه بازتاب‌دهند‌ه غیرمستقیم افکار حزب حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) ورهبران آن است.

به عقیده‌ی محمد صالح خاتم انتشار چنین مقالاتی در رسانه‌های ترکیه نشان دهنده‌ی عمق اختلافات ترکیه و رژیم ایران برسر سوریه و حزب کارگران کردستان و نبرد تمام عیار در رسانه ‌های این کشورعلیه سیاست‌های جمهوری اسلامی است که در مناسبات دو کشور به‌ویژه ظرف ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این اختلافات است که سبب شده نه‌تنها رئیس‌جمهور، بلکه حتی وزیر امور خارجه ترکیه هم در نشست تهران شرکت نکند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر