جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ خرداد ۱۸, پنجشنبه

مالچ‌پاشی بیابان‌ها در الاحواز باید هرچه سریع‌تر متوقف شود

پروفسور 'پرویز كردوانی' در نشست علمی و جلسه پرسش و پاسخ در شهرستان محشوراظهار داشت: تنها راه جلوگیری از ورود ریزگردها به احواز ریگ‌پاشی در بیابان‌های عراق، اردن و عربستان است.
وی افزود: مالچ‌پاشی اقدامی اشتباه برای تثبیت شنهای روان به شمار می‌آید چرا كه مشكل مالچ آن است كه بو دارد، زمین را سیاه می‌كند، ضریب حرارتی را بالا برده و تمام منطقه را گرم‌تر می‌كند، ضمن اینكه گیاهان را از بین برده و موجودات زنده را می‌كشد.
این استاد جغرافیا ادامه داد: همچنین وقتی مالچ پاشیده شد، نمی‌توان روی آن رفت و آمد كرد، هزینه مالچ بالاست و تولید آن به تكنولوژی پیشرفته نیاز دارد.
كردوانی خاطرنشان كرد: بر فرض كه مالچ پاشیدیم، پنج سال بعد اثری از آن نیست، بنابراین اگر 25 یا 30 سال دیگر ذخایر نفت به پایان رسید استفاده از این روش غیر ممكن می‌شود.
وی با انتقاد از اقدامات صورت گرفته در زمینه مقابله با ریزگردها، گفت: اعتبارات زیادی صرف مقابله با این پدیده شده در حالی كه اقدامات صورت گرفته بدون كار كارشناسی بوده و هیچ نتیجه‌ مثبتی در پی نداشته است.
وی راه حل جلوگیری از ورود ریزگردها به جغرافياى به نام ا ى ر ا ن را ریگ‌پاشی دانست و گفت: تولید ریگ بسیار آسان است، ریگ پاشی برای همیشه این مشكل را حل خواهد كرد و هزینه آن به مراتب كمتر از اقداماتی است كه سازمان محیط زیست آنها را در دستور كار قرار داده است.
كردوانی اضافه كرد: تنها كشور عراق نیست كه بیابان دارد، ریزگردها از شرق اردن، عربستان و حتی صحرای آفریقا وارد ایران می‌شوند و باید با همه این كشورها مذاكره كرد.
تحليلى از مركز اطلاع رسانى جبهه:
احواز منطقه اى است كه از لحاظ استراتیژيك و ژئو پلوتيك از اهميت فوق العاده اى برخوادار است كه كه اشغالگران فارس هر انچه كه در توان دارند به غارت و سلب و نهب منابع احوازيها  مى يردازند.
بعيد و دور از انتظار نيست كه احواز بنا به امار سازمان بهداشت جهانى و سايت ياهو به ترتيب الوده ترين و گرمترين شهر جهان را از خود كند.اين در حاليست كه كه دماى هوا در احواز حتى به 60 درجه بالاى صفر مى رسد.
الاحواز در سالهاى قبل از اب و هواى زيبايى برخودار بود اما با سرقت اب و نفت و گاز و ... طبيعت ان دجار دگرگونى شده كه هر روز يكى از مسولان اشغالگران نسبت به ازدياد امراض از قبيل سرطان ,وبا , التور , رشد 207 درصدى سقط جنين , كاهش 10 درصدى ولادت و.... اعتراف مى كند.
طبق اخبار رسيده از الاحواز براى استفاده از اب  به جهت وضو ابتدا ان را در ظرفى گذاشته تا اب سرد شود تا بتوان از ان استفاده كرد.
با وجود اينكه در فصل بهار و تابستان احوازيها از اب و هواى بهارى لذت مى بردند اما سالهاست كه به دليل عدم برنامه ريزى دقيق اين نعمت به گرد و خاك شديد تبديل شده است و هميشه مسولان نسبت به زياد شدن بيمارى هاى بوستى و قلبى هشدار مى دهند.
به درستى مى بينيم كه اثرات مالچ پاشى الان به ضرر احوازيهاست كه بيش از پيش تاوان ان را بس مى دهند و دلیل واضح بر ان سايت ياهو است كه ان را جزء گرمترين شهرهاى دنيا قرار داده است.


مركز اطلاع رسانى جبهه دمكراتيك مردمى احواز
07\06\2012

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر