جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ خرداد ۲۴, چهارشنبه

به عنوان گامی در مسیر اصلاحات و کاهش تنش ها

اردوغان: از این پس زبان کردی در مدارس ترکیه تدریس می شود

دبی-العربیه.نت فارسی

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اعلام کرد زبان کردی از این پس در مدارس دولتی کشورش تدریس خواهد شد.

تدریس زبان کردی در مدارس ترکیه که با وجود برخی اصلاحاتی و ارائه حقوق بیشتر به کردها همچنان شاهد فعالیت مسلحانه برخی از گروه های کردی است در این کشور بی سابقه است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اردوغان که سه شنبه 13-6-2012 برای نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان که خود رهبری آن را در دست دارد سخن می گفت، خاطرنشان کرد: "دانش آموزان ما از این پس این امکان را خواهند داشت که زبان ها و لهجه های محلی را یاد بگیرند. به طور مثال چنانچه تعداد کافی از دانش آموزان بخواهند، زبان کردی را می توانند به عنوان درس اختیاری انتخاب کنند."


نخست وزیر ترکیه، این تصمیم دولتش را "تاریخی" توصیف کرده است.


دولت ترکیه در سال های اخیر، در مسیر اعطای بخشی از حقوق کردها به آن ها به ویژه در بخش فرهنگی گام برداشت. این اقدام ها با این امید صورت گرفته است که تنش بلند مدت میان دولت ترکیه و کردها رو به پایان گذارد و زمینه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا فراهم شود. 12 تا 15 میلیون نفر از شهروندان ترکیه، کرد هستند.


تا کنون کردها تنها امکان آموزش زبان مادری شان را در موسسه های آموزشی خصوصی و دانشگاه ها داشتند و این برای نخستین بار است که این امکان در مدارس دولتی فراهم می شود.


در دولت حزب اسلامگرای عدالت و توسعه همچنین محدودیت هایی که برای زبان کردی در رسانه ها بود، برداشته شد. از سال 2009 شبکه ملی تلویزونی تی آر تی 6 برنامه های خود را به زبان کردی پخش می کند.


حزب عدالت و توسعه از زمان روی کار آمدن در سال 2002 وعده توسعه آزادی های فردی و اصلاحات داد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر