جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ تیر ۷, چهارشنبه

کارشناسان اقتصادی در گفتگو با العربیه

ایران از روز یکشنبه 60% صادرات نفتی خود را از دست می دهد

دبی – العربیه. نت فارسی

کارشناسان نفت در گفتگو با العربیه نت اعلام کردند تحریم واردت نفت از ایران توسط اتحادیه اروپا که قرار است روز یکشنبه آینده اجرا شود تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت.

80% اقتصاد ایران از صادرات نفت تامین می شود و تحریم نفت این کشور زیان های فراوانی بر آن تحمیل خواهد کرد.


ومقررات و مجازات های سختی که کشورهای مختلف در صورت دور زدن تحریم ها با آن روبه رو هستند این کشور را عملا به محاصره درخواهد آورد.


کارشناسان به العربیه نت گفتند:" توقف صادرات نفت ایران تاثیر فراوانی بر بازارهای جهانی نخواهد گذاشت زیرا اوپک اکنون روزانه بیش از 30 میلیون بشکه نفت تولید می کنند و این نشانگر این است که طرح تحریم باعث افزایش قیمت ها نخواهد شد."


بر اساس این گزارش ایران پس از آغاز تدریجی طرح تحریمی حدود 40% از صادرات نفتی خود معادل 800 هزار بشکه را از دست داده است و همزمان با تاریخ اعلام شده برای اجرای طرح اتحادیه اروپا این کشور 60% از صادرات خود را از دست خواهد داد.


روز گذشته کره جنوبی که روزانه 240 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کرد با اشاره به لغو بیمه نامه نفتکش هایی که از ایران نفت صادر می کنند ، تاکید کرد واردات نفت از ایران را متوقف کرده است.


کشورهای اروپایی روز دوشنبه به شکل رسمی با اجرای طرح از آغاز ماه آینده موافقت کردند و به ایران هشدار دادند در صورت عدم شفاف سازی در زمینه برنامه اتمی با فشارهای بیشتری مواجه خواهد شد.


فهد بن جمعه عضو سازمان بین المللی انرژی تاکید کرد" ایران پیش از اجرای طرح اتحادیه اروپا 40% از صادرات خود را معادل 800 هزار بشکه در روز از دست داده است و پس از اقدام کره جنوبی این نسبت به 50% رسید."


او افزود:" این به معنی این است که اقتصاد ایران روزانه 80 میلیون دلار از دست خواهد داد و از آنجا که 80% اقتصاد این کشور از نفت تامین می شود این زیان بسیار بزرگ برآورد می شود."


بن جمعه پیش بینی کرد این رکود به 60% افزایش پیدا خواهد کرد و صادرات نفت ایران روزانه به یک میلیون بشکه خواهد رسید.


این کارشناس سعودی تاکید کرد اگر این تحریم ها ادامه پیدا کند اقتصاد ایران به تدریج از بین خواهد رفت.


او افزود:" عامل اساسی این زیان ها افزایش تولید اوپک و کاهش قیمت نفت است که بر اساس آن توقف صادرات نفت ایران تاثیر زیادی بر بازار نخواهد گذاشت."

دور زدن تحریم ها

بن جمعه تاکید کرد اگر ایران تلاش کند تحریم ها را دور بزند به موفقت چندانی دست نخواهد یافت چون برای فروش نفت خود مشتری پیدا نخواهد کرد و از طرف دیگر مشتریان معروف هستند و حرکت کشتی ها به شدت کنترل می شود.
او افزود " حتی در صورت پیدا شدن مشتری این کشور مجبور خواهد شد نفت خود را با قیمت ارزان بفروشد."

این کارشناس تاکید کرد ایران ممکن است نفت خود را به صورت پایاپای در مقابل دریافت کالا از کشورهایی چون چین ، عراق و برخی کشورهای آمریکای لاتین بفروشد اما این مسئله نمی تواند زیاد دوام بیاورد زیرا این کشورها با فشارهای آمریکا روبه رو خواهند شد.


بن جمعه پیش بینی کرد پس از اجرای طرح ، قیمت نفت به 100 دلار افزایش پیدا خواهد کرد و سپس این قیمت به 90 دلار کاهش پیدا کند.


او گفت کشورهایی که از این تحریم ها مستثنی شدند نیز منافع اقتصادی مشترکی با آمریکا و اتحادیه اروپا دارند و برخی از آنها از جمله چین واردات نفت از سعودی را افزایش دادند.


وی افزود:" ترکیه نیز که 182 هزار بشکه از ایران وارد می کند به تدریج به کشورهای خلیجی روی خواهد آورد و واردات نفت از این کشور را متوقف خواهد کرد."

تحریم های مالی

همچنین حجاج بو خضور کارشناس مسائل اقتصادی گفت " تحریم ها ایران را از مهم ترین منابع پول ساز محروم خواهند کرد و همچنین معاملات مالی با جمهوری اسلامی ایران را محدود می کند."

او افزود این مسئله تجارت خارجی ایران را با مشکل مواجه خواهد ساخت و فشارهای داخلی فراوانی بر این کشور وارد می کند."


بو خضور پیش بینی کرد ایران به فرافکنی مشکلات داخلی خود بپردازد و از طریق سوریه ، لبنان و سوریه بازار نفت را به چالش بکشد."


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد کشورهای عضو اوپک اقدام احتمالی ایران را خنثی کرده اند و تولید خود را به 30 میلیون بشکه در روز افزایش دادند.

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر