جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ خرداد ۲۶, جمعه

گردوغبار، مهمان ناخوانده احوازيها

این روزها اهالی الاحواز ، کردستان,همدان و کرمانشاه به جای تنفس هوای پاک و سرشار از لطافت خاص این مناطق هوایی را تنفس می‌کنند که سرشار از غبار و آلودگیست.
در ابتدا این ریزگردها مهمان استان‌های غربی و جنوب غربى کشور بودند، اما ریزگردها با سرعت مسیر خود را ادامه داده و خود را تا مرکز ایران و حتی تهران رساندند اما باز هم مسئولان نتوانستند جلوی این مهمان ناخوانده را بگیرند.
این در حالی است که این مشکل در سایه سکوت مسئولان و دست اندرکاران ذی‌ربط بسیار تشدید شده و مردم این مناطق علی الخصوص کودکان، سالمندان و بیماران هر لحظه عذاب را با تمام وجودشان احساس می‌کنند.
اصولا سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان‌های حفاظت از محیط زیست، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و هواشناسی مسئول نخست و اصلی مقابله با پدیده ریزگردها هستند. بر طبق آمار، هر زمان این ذرات کوچک به هوا می‌روند ۲۰ استان را خاک گیر می‌گیرد اما طی این چند سال اقدام راهبردی خاصی که به درد مقابله با این پدیده بخورد قابل ذکر نیست.
طبق معمول کشورهای همسایه اقدامی در کاهش پدیده ریزگردها انجام نداده‌اند
ریزگردها به صورت مستقیم باعث فوت اشخاص نمی‌شوند بلکه مشکلاتی را برای افرادی که دارای بیماری‌های ریوی و قلبی هستند بوجود می‌آورند.
"افرادی که بیماری قلبی، عروقی و تنفسی دارند از خانه‌ها بیرون نیایند" این توصیه‌ای است که اکثر مسئولان به مردم می‌کنند و به همین‌توصیه‌ها نیز بسنده کرده‌اند.
حال این سوال باقی است که اهالی غرب کشور تا کی باید منتظر وعده مسئولان برای حل مشکل ریزگردها بمانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر