جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ خرداد ۲۱, یکشنبه

با دفاع از اتحاد کنفدرالی کشورهای خلیجی

یک نماینده پارلمان کویت ادعاهای نفتی ایران را خصمانه خواند

دکتر ولید طبطبایی،

 یکی از نمایندگان پارلمان کویت روز یکشنبه 10-6-2012 درگفت وگویی با تلویزیون العربیه اظهار داشت" متهم کردن کشورهای خلیجی به عنوان عامل پایین آمدن بهای نفت توسط مقامات ایرانی بیانگر سیاست خصمانه اين كشور در برابر كشورهای عربى است."

این نماینده کویتی گفت: اتحاد کشورهای عضو شورای همکاری در یک نظام کنفدرالی راه هرگونه اقدام ناگهانی از سوی ایران علیه این کشورها را خواهد بست.

وی ادامه داد: این اتحاد از وقوع یک هجوم غافلگیرکننده از سوی ایران مانند آنچه صدام حسین انجام داد جلوگیری خواهد کرد.

سخنان نماینده کویت در واکنش به اظهارات محمد على خطيبى نماينده ايران در سازمان اوپک، بیان شده است.


خطیبی روز شنبه 9-6-2012 کشورهاى سعودى، کويت و امارات را متهم کرد به اینکه از سهميه توليد و عرضه نفت خود در چارچوب اوپک تجاوز کرده و نفت بيشترى را به کشورهاى خريدار فروخته اند.


طبطبایی که با تلویزیون العربیه گفت وگو می کرد اظهار داشت:" این اظهارات دقیقا مانند اظهاراتی است که ما در سال 1990 یعنی یکسال قبل از اشغال کویت از صدام حسین شنیده ایم."


نماینده پارلمان کویت ضمن اشاره به میزان فروش نفت اوپک و سهمیه کشورهای خلیجی از آن گفت: "متهم کردن این کشورها به کاهش بهای نفت از سوی ایران نادرست است. زیرا که این کشورها روی هم رفته کمتر از 25% از 75 میلیون بشکه روزانه اوپک را تامین می کنند."


وی افزود: هرگاه نیاز بازار به نفت افزایش یابد قیمت ها نیز افزایش می یابد و هرگاه تقاضای بازار کاهش می یابد قیمت ها نیز به همان اندازه کاهش می یابد بنابرین با توجه به سهمیه 25% درصدی کشورهای خلیجی و عرضه و تقاضای بازارنفت، این کشورها هیچ نقشی در کاهش قیمت ها ایفا نمی کنند.


او گفت: مشکل ایران در صدور و تولید نفت است. زیرا این کشور به دلایل فنی و ضعف امکانات قادربه تولید بیشتر نفت نیست. از جهتی دیگر ایران به دلیل سیاست خارجی اش و درگیری با جامعه بین المللی در رابطه با برنامه هسته ایش و تحریم های جهانی و نیز دفاع از رژیم اسد قادر به فروش نفت نیست. این ضعف اساسی این کشور است و نه فروش نفت توسط کشورهای عربی.


وی با اشاره به تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، دخالت در بحرین، حمایت از رژیم اسد و مسئله کشمکش بر سرجزایر سه گانه امارات متحده عربی اظهار داشت: "این همه مسائل نشان دهنده حالت خصمانه ایران در برابر کشورهای عربی است".


وی در پایان اتحاد کشورهای عضو شورای همکاری در چارچوب یک نظام کنفدرالی را یک ضرورت دانست.


نماینده پارلمان کویت گفت: "اگر هرکدام از کشورهای خلیجی بخشی از اختیارت سیاسی خود را در چارچوب یک اتحاد سیاسی از دست بدهند بهتر است تا همه سیادت ملی شان را از دست بدهند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر