جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ مهر ۹, یکشنبه

حق تعيين سرنوشت يك اصل بين المللي است

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در قبال عکس العمل سازمان ها و شخصیت های اپوزیسیون ایرانی و فارس در خصوص "حق تعیین سرنوشت" واکنش نشان داده و اعلام کرد که "حق تعیین سرونوشت یک اصل اساسی بین المللی است".
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان روز دوشنبه "20 شهریور" طی یک بیانیه رسمی با عتراض به موضع احزاب و سازمان های ایرانی در قبال حق تعیین سرنوشت این حق را حق را "اصلی بین المللی" نامید و بیانیه این احزاب را موضوعی کلیشه ای و تکراری خواند.
این سازمان در ادامه بیانیه خود با ابراز تاسف از برخورد احزابی که خود را مدافع ارزش های انسانی و اصول دموکراسی  و گفتمان حقوق بشری می دانند می نویسد این نوع برخوردها " در تناقضی آشکار ابتدایی ترین حق انسانی یک ملت را به بهانه به خطر انداختن استقلال و تمامیت ارضی کشور زیر پا گذاشته اند و بار دیگر این واقعیت تلخ هویدا شد که اپوزسیون مدعی دموکراسی هیچ اعتقادی به این دستاورد مدرن و ارزشمند بشری ندارد".
در ادامه بیانیه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان باورهای این سازمان در این خصوص در دوبند خلاصه کرده و اعلام می کند که:
*چنانچه ملتی تحت انقیاد و سلطه دیگری باشد حق دارد تمایل و اراده خود را ابراز نموده و به استقلال دست یابند
*حق ملت برای تعیین سرنوشت ،میتواند به عنوان حق انتخاب رهایی از اقتدار  یک دولت باشد.
در پایان این بیانیه سازمان ابراز امیدواری می کند که "تمامی جریانهای سیاسی به این درک و مفاهمه برسند که در دنیای امروزی تحلیل و جبر در جغرافیای فکری و عقیدتی جوامع ،هیچگونه مختصاتی ندارد و همگان نیازمند پذیرش و مدارا و احترام به حقوق انسانی همه مردم و ملل هستند".
لازم به ذکر است که طی روزهای گذشته بسیاری از سازمان ها و شخصیت های سیاسی، فرهنگی و فکری خارج از ایران طی یک بیانیه به شدت از تفاهم نامه حزب دموکرات کردستان ایران و کومله انتقاد کردند و این تفاهم نامه را طرحی برای تجزیه ایران قلمداد کردند. همچنین روز یکشنبه "۱9 شهریور" بیش از ۱۰۰ شخصیت سیاسی، فرهنگی و روزنامه نگار کرد نیز در واکنش به بیانیه اپوزیسیون ایرانی ضمن محکوم نمودن بیانیه آنان اعلام کردند که خواهان برگزاری رفراندم آزاد در کردستان هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر