جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ شهریور ۲۰, دوشنبه

ارزش پول ایران در برابر ارزهای خارجی به پایین‌ترین سطح خود در طول تاریخ رسید

دبی-العربیه.نت فارسی

در روندی ناگهانی

قیمت تومان ایران امروز یکشنبه 9-9-2012، به پایین ترین سطح خود در
طول تاریخ نسبت به دیگر ارزها رسید.
به گزارش منابع خبری ایران، نرخ رسمی دلار که از سوی اتحادیه طلا، جواهر و صرافان تهران اعلام می شود، برای اولین بار از مرز 2400 تومان گذشت.

بنا بر گزارش ها، با توقف فروش ارز از سوی دلالان بازار و برخی صرافی ها ، بهای دلار در معاملات محدود به چها راه استانبول تهران از 2430 تومان گذشت.

یورو هم که اواخر روز شنبه 2956 تومان معامله می شد ، یکشنبه با رشدی ناگهانی، از مرز 3100 تومان گذشت.

پوند انگلیس نیز وضعیت مشابهی داشت و هر پوند با افزایشی 75 تومانی، به 3750 تومان رسید.

از چند ماه پیش روند ناگهانی افزایش قیمت ارز در ایران و کاهش ارزش تومان در برابر ارزهای خارجی آغاز شده است. این مساله به بازار ایران شوک وارد آورده و باعث نابسامانی هایی در اقتصاد این کشور شده است.

اقتصاد ایران در اثر پیامدهای تحریم های بین المللی با بحرانی شدید دست به گریبان است. صادرات نفت خام ایران در ماه جاری به پایین ترین سطح خوددر 20 سال گذشته رسیده است. تورم هم به شکل بی سابقه ای در این افزایش یافته است.

ایران سعی دارد با استفاده از روش های مختلف، از کاهش ارزش پول خود جلوگیری کند. یکی از این راه ها، چند نرخی کردن ارز با هدف حفاظت از ذخایر ارزی است. هدفهمند سازی یارانه ها هم یکی دیگر از راه هایی است که دولت ایران در پیش گرفته است.

این راه حل ها اما ممکن است مشکلات اقتصادی ایران را چند برابر کند. شاید تهران ناچار شود برای اعمال سیاست های اقتصادی خود که به مذاق شهروندانش خوش نمی آید، به دستگاه های امنیتی پناه ببرد.

راه هایی که ایران برای مقابله با مشکلات اقتصادی خود در پیش گرفته، پشتر در ونزوئلا هم تجربه شد، اما دستاورد مثبتی نداشت.

تلاش دولت ایران برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت ها با استفاده از اعمال جریمه نقدی بر تاجران هم می تواند به نایاب شدن کالاهای اساسی بینجامد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر