جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ شهریور ۱۷, جمعه

کانادا با بستن سفارت خود در تهران روابط دیپلماتیک با ایران را به حال تعلیق در آورد

دولت کانادا سفارتخانه خود را در تهران بست و به دیپلمات های ایرانی فرصت داد تا
ظرف مدت پنج روز خاک کانادا را ترک کنند و اعلام کرد روابط دیپلماتیک با تهران را به حال تعلیق در آورده است .
به گزارش سایت وزارت امور خارجه کانادا، جان بیرد وزیر امور خارجه این کشور جمعه 7-9-2012 با صدور بیانیه ای اعلام کرده است: "موضع کانادا در قبال نظام ایران مشخص است. کانادا ایران را بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت در جهان امروز می داند."

این بیانیه افزوده است: "ایران همه روزه بر میزان کمک های نظامی خود به نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه می افزاید. از سوی دیگر پایبندی به قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص برنامه اتمی اش را نمی پذیرد. به طور مدام وجود اسرائیل را تهدید کرده و در گفتمان ضد یهودی و نژاد پرستانه شرکت می کند. همچنین تشویق به کشتار جمعی می کند. از سویی ایران یکی از بدترین مخالفان حقوق بشر است و از گروه های تروریستی، حمایت مالی می کند. این مساله باعث شد که کانادا ایران را رسما در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد."

این وزیر کانادایی ادامه داده است: "به علاوه تمام موارد یاد شده، ایران به شکل آشکاری معاهده وین که بر ضرورت حمایت از دیپلمات ها تاکید می کند را نقض کرده است. در این شرایط، کانادا دیگر نمی تواند به حضور دیپلماتیک خود در ایران ادامه دهد. دیپلمات های ما غیر نظامی و خدمتکار کانادا هستند و سلامت آن ها برای ما یک اولویت است."

این بیانیه تاکید کرده است: "روابط دیپلماتیک میان ایران و کانادا به حالت تعلیق در آمده است. تمام دیپلمات های کانادیی از ایران خارج شده و از دیپلمات های ایرانی در اوتاوا خواسته شده ظرف مدت پنج روز به کشور خود باز گردند."

وزارت امور خارجه کانادا از شهروندان کانادایی مقیم ایران خواست برای کارهای کنسولی خود به سفارت کانادا در آنکارا پایتخت ترکیه مراجعه کنند.

دولت کانادا همچنین از کانادیی ها به ویژه ایرانیان دارای تابعیت کانادایی خواست از سفر به ایران خودداری کنند چرا که "ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نشناخته و ارائه خدمات کنسولی به کانادایی ها در ایران دشوار شده است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر