جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۰, چهارشنبه

کاهش83 درصدی آورد آب سد كرخه



کل آورد آب پشت سد کرخه 83 درصد کاهش داشته است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق الاحواز گفت: میزان آورد آب به پشت سد کرخه ، امسال 701 میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال‌های طبیعی کاهش 83 درصدی داشته است.
فتح‌الله دهکردی با اشاره به تامین آب کشت تابستانه و کمبود ذخایر آب برای کشت زمستانه در حوزه سد کرخه افزود: در وضع فعلی امکان تامین آب کشت تابستانه را نداریم و برنامه‌ریزی‌ها انجام شده فقط برای تامین آب آشامیدنی ‌خانگی ، مصارف صنعتی و آبیاری باغ‌های مرکبات و نخل‌های خرما ست.
معاون سازمان آب و برق الاحواز افزود: باید در حوزه کرخه هماهنگی‌های بیشتری بین جهادکشاورزی و کشاورزان ، سازمان آب و برق و سایر مصرف‌کنند‌گان از جمله آبفای شهری و روستایی صورت گیرد تا بهره ‌برداری بهینه از این منابع محدود امکان‌پذیر شود.
دهکردی با بیان این‌که تا 10 اردیبهشت امسال ، میزان آورد آب در حوزه کارون ، چهار میلیارد و 683 میلیون بود و این آمار نشان‌دهنده 39 درصد کاهش نسبت به سال‌های طبیعی است و در این حوزه آبی 2 میلیارد و 213 میلیون مترمکعب آورد آب داشتیم که در این حوزه نیز شاهد کاهش 59 درصدی آورد آب هستیم.
وی با اشاره به میزان آورد آب در حوزه مارون به میزان 977 میلیون مترمکعب ، وضع آبی در این حوزه را نامطلوب‌تر از حوزه‌های دیگر دانست و گفت: در حوزه کارون بزرگ با کاهش 47 درصدی آورد آب نسبت به سال‌های نرمال ، حدودا 6 میلیارد و 897 ملیون مترمکعب آورد آب داشته‌ایم.
از زمانهاى قديم اشغاگران فارس همواره با غارت نفت و گاز الاحواز و الاحواز كه از جمله مناطقى است كه اب زيادى در ان وجود دارد اقدام به تحريف رودها  و سرقت اب انها به مناطق فارس نشين كردند  كه الان خود مسولان اعتراف خود را  به كم اب بودن الاحواز ابراز مى كنند.
الاحواز داراى زمينهاى حاصلخيزى است كه  مردمان مى توانند در هر چهار فصل كشت نمايند ولى با سرقتهاى مكرر اب الاحواز , همين مردمان كه روزى خود را فقط و فقط از راه كشاورزى  تامين مى كردند از كشت در سال اينده ممنوع مى شوند كه به نوبه خود ضربه مهلكى به زندگى ان مردمان وارد مى كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر