جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

زمان تصمیم گیری اسرائیل برای حمله به ایران در حال نزدیک شدن است

 محمود عباس حمله اسرائیل به ایران را پایان جهان دانست
دبی-العربیه.نت فارسی
یک در ویژه که در دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر 
اسرائیل در بیت المقدس باز می شود، به سالنی بزرگ منتهی می گردد که با تابلوهایی متعلق به هنرمندان اسرائیلی و نسخه ای از اعلام استقلال دولت عبری در سال 1948 مزین شده است. در این سالن وسایل قابل ذکری نیست جز یک میز چوبی بلند و صندلی های چرمی به رنگ قهوه ای. یک مانیتور قدیمی هم در آخر سالن دیده می شود.

در این محدوده که دقیقا میان دفتر ویژه نتانیاهو و دفتر مشاور ارشد نظامی قرار دارد، ممکن است در آینده ای نزدیک، مهمترین تصمیم های نظامی گرفته شود؛ و این تصمیم چیزی نیست جز حمله احتمالی اسرائیل به مراکز اتمی ایران.

کارشناسان بر این باورند که روند موجود نشان دهنده این است که زمان به هیچ وجه به سود ایران نیست و احتمال گرفتن چنین تصمیمی می تواند نزدیک باشد.

ایران همچنان در مقابل فشارهای بین المللی مقاومت می کند و به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد. آن گونه که می گویند غنی سازی اورانیوم را به سود برنامه اتمی صلح آمیز انجام می دهد. اما غرب همچنان در خصوص اهداف اتمی ایران قانع نشده و این کشور را متهم به تلاش برای دستیابی به بمب اتمی می کند؛ و دستیابی ایران به بمب اتم را به هیچ وجه اسرائیل نخواهد پذیرفت زیرا آن را پایانی برای موجودیت خود می داند.

همزمان با افزایش فشارهای بین المللی بر ایران، دانیل شابیرو سفیر ایالات متحده در اسرائیل گفته که "طرح های نظامی آمریکا برای حمله احتمالی به ایران آماده است." او همچنین اقدام نظامی علیه ایران را یک "گزینه مطرح" دانست.

نقشه بزرگی از منطقه خاورمیانه که در کنار دفتر نتانیاهو نصب شده، جایگاه ایران را در گفت و گوهای روزانه نتانیاهو نشان می دهد؛ ایران در مرکز این نقشه قرار گرفته در حالی که اسرائیل در حاشیه آن است.

انتقال فعالیت های ایران به زیرزمین


کارشناسان می گویند که در چند ماه آینده، قرار است بخش بزرگی از فعالیت های اتمی ایران به محلی در اعماق زمین در منطقه فوردو انتقال داده شود، به گونه ای که زدن ضربه موثر نظامی به آن سخت می شود.

با نزدیک شدن موعد نهایی در خصوص برنامه اتمی ایران، لحن مسئولان نظامی بلند پایه اسرائیلی تغییر کرده است. پس از هشدارهای شدید اللحن در خصوص احتمال حمله نظامی به مراکز اتمی ایران، درهفته های اخیر، از شدت و حدت مواضع کاسته شده و سردر آوردن از نوایای آن ها سخت شده است.

یک مسئول اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود، در این باره به خبرگزاری "رویترز" گفته است: "رئیس دولت بسیار محافظه کارانه برخورد می کند" او افزود: "هیچ کس هیچ چیزی را به شکلی علنی نمی گوید و این خود نشان دهنده این است که مسائل تا به چه حدی از حساسیت رسیده."

هفته گذشته نتانیاهو، یک شگفتی سیاسی آفرید. او دولت وحدت ملی ائتلافی تشکیل داد و بدین ترتیب انتخابات پارلمانی که قرار بود زود هنگام برگزار شود، به تعویق افتاد. این اقدام نتانیاهو باعث شد که ناظران در گمانه زنی های خود به این نتیجه برسند که او به دنبال دولتی قوی با پشتوانه ای وسیع برای فرماندهی عملیات نظامی است.

این گمانه زنی ها همراه شد با مشارکت شائول موفاز رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، زاده شده در ایران، در دولت ائتلافی؛ با وجودی که موفاز و نتانیاهو مطرح بودن ایران در مذاکرات منتهی به تشکیل دولت را رد می کنند.

پایان زمان تصمیم گیری منفرد اسرائیل


یک شخصیت اسرائیلی برجسته که روابط نزدیکی با رهبران تل آویو دارد در این باره به "رویترز" گفته است: "به نظرم آن ها در خصوص حمله به ایران تصمیم خود را گرفته اند و این حمله به وقوع خواهد پیوست . فرصت این حمله پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده است و از این راه اسرائیلی ها، آمریکایی ها را ناچار به حمایت از خود می کنند."

نزدیکان نتانیاهو، به مساله حمله به ایران، با محافظه کاری بیشتری نگاه می کنند. آن ها می گویند که این حمله می تواند پیامدهای ویرانگری برای منطقه پر آشوب خاورمیانه به همراه داشته باشد. حتی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، حمله اسرائیل به ایران را "پایان جهان" توصیف کرده است.

اسرائیلی ها به طور ویژه ای از انتقام گیری حزب الله در جنوب لبنان و نیروهای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نوار غزه می ترسند. اسرائیل معتقد است که این دو گروه، مخزن بزرگی از موشک در اختیار دارند که می توانند شهرهای اسرائیلی را هدف قرار دهند.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله، فوریه گذشته به "رویترز" گفت که حمله نظامی اسرائیل به ایران می تواند همه منطقه را شعله ور کند. او افزود آن زمانی که اسرائیل برای حمله به دیگران تصمیم می گرفت در حالی که دیگران ساکت می نشستند، به پایان رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر