جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ خرداد ۹, سه‌شنبه

نقش کراوات حتی از فاکتورها باید پاک شود

منع عرضه و فروش کراوات در ایران از سوی نیروی انتظامیمنع عرضه و فروش کراوات در ایران از سوی نیروی انتظامی

العربيه.نت فارسى

نیروى انتظامى ايران، عرضه و فروش کراوات را در کليه فروشگاهها و بوتيک ها ممنوع کرد و بر سخت گيرى در بازرسى هاى خود در اين زمينه افزود.

آن گونه که خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) خبر داده است، نيروى انتظامى ايران با صدور بخشنامه اى به کليه فروشندگان پوشاک اطلاع داده است که منع قانونى فروش کراوات به اجرا در مى آيد و با متخلفين از قوانين و مقررات برخورد جدى مى شود.


گفتنى است که در پى انقلاب زمستان 1979 در ايران فرهنگ عمومى در اين کشور با تبليغات رسانه اى و بويژه در سايه 8 سال جنگ با عراق (1980-1988) و سيطره افکار جبهه و جنگ، رو به آن سو رفت که بعضى از مظاهر را "نمودهايى غربى و غير اسلامى" و يا دست کم "مرفهانه" تلقى کند. لذا به کراوات نيز از همین زاویه نگریسته شد.


پيش از انقلاب، بعضى از مغازه ها اصولا فقط کراوات مى فروختند و در ايران علاوه بر مارکهاى غربى، مارک يا مارکهايى از سازندگان ايرانى کراوات نيز باب شده بود. ليکن در 33 سال گذشته کراوات بويژه براى جوانترها به مظهرى از مظاهر مخالفت تبديل شد. البته در اين ميان مردان مسنى هم بودند و هستند که کراوات را مظهر وقار و تشخص دانسته و به پوشيدن آن پايبند مانده اند.


بلافاصله بعد از استقرار نظام جديد در ايران، کميته هاى انقلاب که بعدها از طريق ادغام با شهربانى و ژاندارمرى قديم، نيروى انتظامى را تشکيل دادند، مانع فروش، ورود و توليد کراوات شدند. اما حتى در سالهاى جنگ، دست فروشان و بوتيک هايى بودند که کراوات هاى غالباً باقی مانده از قديم را به خريداران خود عرضه مى کردند.


نيروى انتظامى ايران بارها فعاليت هاى مقطعى فشرده اى را براى جمع آورى کراواتها و برخورد با فروشندگان آنها انجام داده است.


اکنون يکى از فروشندگان به خبرنگار ايسنا گفته است: اداره اماکن نيروى انتظامى چند روزى است که دستور منع عرضه و فروش کراوات را صادر کرده است و ما مجبور به جمع‌آورى همه کراوات‌ها از مغازه شده‌ايم.


جواد دروديان رييس اتحاديه پيراهن دوزان و پيراهن فروشان در همين زمينه به اين خبرگزارى گفته است که "به ما اعلام شده سربرگمان را که از قديم يک عکس کراوات روى آن وجود داشت، بايد عوض کنيم و عکس کراوات را از روى آن برداريم".


در حال حاضر بويژه در شهرهاى بزرگ نصب کراوات حتى بر گردن مجسمه هاى ويترينى "مانکن ها" ممنوع شده است و نوعى ترويج فرهنگ غربى و حتى "ضد اسلامى" تلقى مى شود. حال آنکه اکثريت قريب به اتفاق ايرانيان، خود را مسلمان مى دانند و با ساير لباسهاى غربى يا نيمه غربى از قبيل کت و شلوار و مانتو مشکلى ندارند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر