جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۳, شنبه

مقام آمریکایی: شک دارم ایران بتواند جایگزینی برای بانک مرکزی بیابد

معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید که تردید دارد ایران بتواند برای معاملات نفتی خود جایگزینی برای بانک مرکزی پیدا کند. آمریکا از دی‌ماه سال گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به طور رسمی تحریم کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، روز پنج‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه، در واشینگتن اعلام کرد که گمان نمی‌کند ایران بتواند برای معاملات تجاری بین‌الملی خود روش‌های پرداخت دیگری را جایگزین بانک مرکزی کند.
وی که در «مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک» واشینگتن سخن می‌گفت، افزود: «استنباط ما این است که خریداران نفت ایران، حتی اگر گام‌هایی برای پرداخت مالی از طریق واسطه بردارند، در نهایت باید وجوه خود را به بانک مرکزی ایران واریز کنند.»
ایالات متحده آمریکا دی‌ماه سال ۹۰ در مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، بانک مرکزی ایران را که کانال اصلی ورود درآمدهای نفتی ایران به داخل کشور به شمار می‌رود، تحریم کرد.
طبق این تحریم شرکت‌ها و کشورهایی که با بانک مرکزی ایران وارد معامله شوند، در فهرست سیاه ایالات متحده قرار خواهند گرفت.
تحریم بانک مرکزی و تحریم‌های نفتی علیه ایران عرصه را بر فروش نفت جمهوری اسلامی تنگ کرده است و خریداران نفت ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحت فشار قرار دارند تا سطح واردات نفتی از ایران را کاهش دهند.
آمریکا می‌گوید کشور‌هایی که نفت ایران را می‌خرند تا هشتم تیرماه فرصت دارند واردات نفت از ایران را کاهش دهند و در غیر این صورت ارتباط موسسات تجاری این کشور‌ها با بازار آمریکا مسدود می‌شود.
تمهیدات آمریکا در حالی صورت گرفته است که ایران به تازگی اعلام کرد به منظور مقابله با تحریم بانک مرکزی، بخش خصوصی از این پس مجاز است وارد میدان فروش نفت خام شود.
به موجب اين مجوز، بخش خصوصی می‌تواند صادرات روزانه ۲۰ درصد (معادل ۴۰۰ هزار بشکه) از نفت خام صادراتی ايران را انجام دهد.
تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران وضع شده است، برنامه‌ای که غرب معتقد است دارای ابعاد نظامی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر