جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

هشدار عربستان به ايران در مورد بحرین



به گزارش رادیو آلمان، عربستان سعودی به جمهوری اسلامی هشدار داد که تهدیدهای تهران علیه کشورهای عربی حاشیه خلیج عربى را تحمل نخواهد کرد. پیش‌ از این رسانه‌ها از تاسیس "اتحادیه خلیج" در جهت مقابله با گسترش نفوذ رژیم ایران در منطقه خبر داده بودند.
تنش میان کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج عربى  و جمهوری اسلامی ایران پس از سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی افزایش یافت. این چندمین اخطار کشورهای عربی در هفته‌های اخیر به ایران است.
ناآرامی‌های بحرین نیز از دیگر موارد اختلاف میان ایران و کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج عربى است. با شروع تحولات سیاسی در کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا، اکثریت شیعه بحرین نیز نارضایتی خود را از سیاست‌های اقلیت حاکم سنی این کشور اعلام کرد.
حکومت بحرین، ایران را متهم می‌کند که در اعتراضات عمومی این کشور نقش داشته و شیعیان این کشور را علیه حکومت سنی آل خلیفه تحریک می‌کند. گرچه با حضور نیروهای نظامی عربستان و امارات در بحرین اعتراضات سرکوب شد اما در ماه‌های اخیر، تظاهرات مخالفان افزایش یافته است.
شاهزاده نایف که در همایش وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج عربى در ریاض سخن می‌گفت تصریح کرد که هر آسیبی به یکی از اعضای این اتحادیه وارد شود، همه را متضرر خواهد کرد.
وی افزود: «تاکید می‌کنیم که عربستان سعودی و بقیه اعضای شورای همکاری خلیج عربى در یک خط واحد و یکپارچه با بحرین ایستاده‌اند.»
شاهزاده نایف تصریح کرد که حاکمیت و تمامیت ارضی امارات متحده عربی بخشی از امنیت شورای همکاری خلیج عربى است.

اتحاد سیاسی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج عربى علیه ایران

وزیر امورخارجه عربستان سعودی روز ۱۰ اردیبهشت (۲۹ آوریل) اعلام کرد که اتحادیه‌ای سیاسی موسوم به "اتحادیه خلیج" تشکیل دهند تا در زمینه تعیین سیاست‌های خارجی و تدوین سیاست‌های دفاعی این کشور‌ها فعالیت کند و شرایط را برای مقابله با نفوذ و تاثیرگذاری رژیم ایران فراهم سازد.
به گفته سعود الفیصل قرار است دو هفته دیگر رهبران کشورهای هم‌پیمان آمریکا در حوزه خلیج عربى در ریاض، پایتخت عربستان، گرد هم آیند تا به بحث و بررسی درباره کلیات این طرح بپردازند. ایده تشکیل این اتحادیه ابتدا در دسامبر ۲۰۱۱ توسط ملک عبدالله، پادشاه عربستان، پیشنهاد شده بود.


مركز اطلاع رسانى جبهه دمكراتيك مردمى احواز
03\05\2012

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر