جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

ایران و کارشناسان بین المللی در وین گفتگو می کنند


تصویر ماهواره ای از سایت نظامی پارچین

دبی- العربیه. نت فارسی
آژانس بین المللی انرژی اتمی در دیدار با نمایندگان سازمان انرژی اتمی ایران به این کشور فشار خواهد آورد تا با بازدید از تاسیسات نظامی پارچین موافقت کند.

به نظر می رسد این گفتگوها بر فرایند تحولات دیپلماتیک مربوط به پرونده اتمی ایران تاثیر بگذارد.


آژانس بین المللی در این مذاکرات که روز دوشنبه و سه شنبه چند روز پیش از گفتگوی اعضای گروه 1 + 5 با ایران در وین برگزار می شود از طرف ایرانی خواهد خواست تا ابعاد نظامی برنامه خود را توضیح دهد.


یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته است در صورت ارائه پاسخ های صادقانه از طرف ایران ، قدرت های بزرگ برای حل دیپلماتیک مسئله تشویق خواهند شد.


این دیپلمات که نماینده کشور خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی است همچنین تاکید کرد پیروزی و یا شکست در نشست وین به این معنی نیست که مذاکرات بغداد در 23 مه آینده به نتیجه مشابهی منتهی شود.


ایران و اعضای گروه 1 + 5 ( آمریکا ، بریتانیا ، فرانسه ، روسیه ، چین و آلمان) ماه گذشته بعد از 15 ماه گفتگوهای اتمی را در استانبول از سرگرفتند. هر دو طرف اظهار امیدواری کرده اند که در نشست آتی در بغداد به پیشرفت دست یابند.

ادامه مذاکرات دیپلماتیک می تواند تهدید به وقوع جنگ جدید در خاورمیانه را کاهش دهد.

هر چند که کارشناسان امنیتی بارها اعلام کرده اند که ایران هنوز تصمیم نگرفته است بمب اتمی بسازد اما کشورهای غربی این کشور را به تلاش برای رسیدن به تکنولوژی تولید سلاح اتمی متهم می کنند.


ایران که یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت است می گوید برنامه صلح آمیزی را برای تولید برق اتمی دنبال می کند.


اسرائیل که تنها کشور دارنده سلاح اتمی در خاورمیانه است به همراه آمریکا اعلام می کند برای توقف برنامه اتمی ایران ممکن است به اقدام نظامی روی آورد.


آژانس بین المللی انرژی اتمی اما از مسئولان ایرانی می خواهد به سئولاتی که در گزارش پیشین خود مطرح کرده است با شفافیت پاسخ دهند.

در گزارش آژانس تاکید شده بود ایران اقدام به آزمایش هایی کرده است که برای تولید سلاح اتمی کاربرد دارد.

ایران و آژانس در اوایل سال جاری دو بار در این زمینه گفتگو کرده بودند اما به پیشرفت قابل توجهی دست نیافتند.


گزارش آژانس که در نوامبر گذشته منتشر شده بود زمینه گسترش تحریم ها علیه ایران توسط آمریکا و کشورهای غربی را فراهم کرد.


این تحریم ها صنعت نفت و گاز و همچنین نظام بانکی ایرانی را هدف قرار داده و این کشور را با بحران اقتصادی روبه رو کرده است.


در گزارش مذکور ایران متهم شده بود که در سایت پارچین چند نوع بمب منفجر کرده که بیانگر این است این کشور به سمت تولید سلاح اتمی پیش می رود.


ایران اما این اتهام را رد کرده ولی با بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از پارچین موافقت نکرد.


یوکیو امانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود این مسئله یکی از محورهای اصلی گفتگوی نمایندگان آژانس با ایران است.


دیپلمات های غربی نیز می گویند ایران ممکن است اقدام به وقت کشی کند تا فرصت کافی برای پاکسازی محل آزمایش بمب های قوی در پارچین داشته باشد.


همچنین هفته گذشته یک آموزشکده امنیتی در آمریکا تصاویر ماهواره ای از پارچین منتشر کرد و اعلام کرد تصاویر نشان می دهد ایران اقدام به شستشوی ساختمانی کرده که قرار است بازرسان بین المللی از آن بازدید کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر