جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ خرداد ۷, یکشنبه

به گفته کارشناسان آمریکایی

ایران اورانیوم غنی سازی شده برای ساخت 5 بمب اتم در اختیار داردایران اورانیوم غنی سازی شده برای ساخت 5 بمب اتم در اختیار دارد

دبی-العربیه.نت فارسی

یک موسسه امنیتی آمریکایی اعلام کرد اورانیوم غنی سازی شده توسط ایران در سالهای اخیر، برای ساخت دستکم 5 بمب اتم کافی است.

این گزارش در حالی منتشر شده که نتایج مذاکرات هفته گذشته اتمی بغداد میان ایران و گروه 1+5 همچنان مبهم به نظر می رسد. در پایان مذاکرات هم دو طرف تنها بر ادامه مذاکرات در مسکو به توافق رسیدند.


گزارش موسسه آمریکایی برپایه گزارش شامگاه جمعه آژانس بین المللی انرژی اتمی استوار است که از یافتن رگه های اورانیوم غنی سازی شده به غلظت 27درصد در نیروگاه اتمی فوردو خبر می دهد. این در حالی است که ایران اعلام کرده اورانیوم را تا غلظت حداکثر 20درصد غنی سازی می کند.


یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود یادآور شده است که ایران به غنی سازی اورانیوم بر خلاف خواست جامعه جهانی ادامه می دهد.


گزارش آمانو که جمعه 25-5-2012 منتشر شد می افزاید که ایران 2/6 تن اورانیوم غنی سازی شده با غلظت 5/3 درصد از سال 2007 تولید کرده و بخشی از آن را با غلظتی بالاتر غنی سازی کرده است. میزان اورانیومی هم که با غلظت 20 درصد غنی سازی شده،750 گرم است و رگه هایی هم اوانیوم غنی سازی شده به غلظت 27درصد یافت شده که می تواند ایران را در مسیر ساخت بمب اتم قرار دهد.


برپایه این اطلاعات، موسسه علوم و امنیت بین الملل که موسسه ای پژوهشی است و فعالیت های اتمی ایران را زیر نظر قرار داده، یادآور شده است تولید ماهانه اورانیوم غنی سازی شده در ایران به نسبت یک سوم افزایش یافته است. این گزارش افزوده است چنانچه این اورانیوم با غلظت بالاتری غنی سازی شود، برای ساخت دستکم 5 بمب اتم کافی است.


در مقابل علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرنگاران سعی کرده از اهمیت این گزارش بکاهد. او گفت که غرب سعی می کند یک مساله فنی را به مساله ای سیاسی تبدیل کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر