جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۲, سه‌شنبه

دستگاه امنیتی مصر سه مامور ایرانی را بازداشت کرد

خنثی کردن طرح یک شبکه ایرانی برای ربودن سفیر سعودی در قاهره

العربیه. نت فارسی
محمد سامی جمال الدین مشاور حقوقی سفارت سعودی در قاهره از خنثی کردن طرح یک شبکه ایرانی در مصر برای ربودن احمد قطان سفیر و نماینده این کشور در اتحادیه عرب خبر داد.

او در گفتگوی تلفنی با العربیه نت گفت:" این افراد به همراه تعدادی از تجمع کنندگان در مقابل سفارت سعودی حضور داشتند و تلاش کردند به همراه آنها وارد ساختمان نمایندگی این کشور شوند."


روز گذشته تعدادی از معترضان به برخورد با احمد جیزاوی تبعه مصر که در جده به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده بود در مقابل سفارت سعودی تجمع کرده بودند.


جمال الدین افزود سفارت سعودی و همچنین کنسولگریهای این کشور در اسکندریه و سوئز به دلیل تهدیدهای امنیتی جدی و نگرانی از هدف قرار دادن سفیر بسته شدند.


او تاکید کرد دستگاه امنیتی مصر سه تن از اتباع ایران را بازداشت کرده و نزد آنها طرحی برای ترور احمد قطان یافته است اما سعودی و مصر برای جلوگیری از ایجاد هراس این مسئله را علنی نکردند.


در همین حال سفیر سعودی به دنبال کشف این توطئه با افزایش تدابیر امنیتی مخالفت کرد.


بر اساس اظهارات این مشاور حقوقی این توطئه ابتدا به صورت جزئی و مبهم در خبرگزاری عراق منتشر شد.


پیش از این تحلیلگران امنیتی در مورد تلاش ایران برای هدف قرار دادن سفارتخانه های سعودی در خارج و سابقه این اقدامات غیرمتعارف علیه این کشور سخن گفته بودند. تحلیلگران می گویند ایران آخرین بار یک دیپلمات سعودی را در داکا ترور کرده بود و پیش از این نیز عوامل این کشور پس از حوادث حج سال 1980 به سفارتخانه سعودی در تهران یورش برده بودند و تعدادی از دیپلمات های این کشور را به گروگان گرفته و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند.


همچنین سال گذشته ایالات متحده آمریکا از خنثی کردن طرح ترور سفیر سعودی در واشینگتن توسط ماموران ایرانی خبر داده بود.

بازداشت اتباع ایرانی

گفتنی است روزنامه الحیات چاپ لندن به نقل از مشاور حقوقی سفارت سعودی در قاهره اعلام کرده بود دستگاه امنیتی مصر سه تبعه ایران را به اتهام تلاش برای ترور احمد قطان سفیر سعودی و نماینده این کشور در اتحادیه عرب خنثی کرد.

سامی جمال الدین به الحیات گفت:" شبکه ای که تلاش کرده بود سفیر سعودی را ترور کند از سه نفر تشکیل شده بود و پیش از اجرای طرح دستگیر شدند."


او افزود:" دولت مصر جزئیات توطئه را به وزارت خارجه سعودی اعلام کرده بود اما طرف سعودی نخواست مسئله را علنی کند."


جمال الدین تاکید کرد مقامات دو کشور از جزئیات طرح اطلاع کامل دارند.


مشاور حقوقی سفارت سعودی تاکید کرد پس از آن شورای عالی نیروهای مسلح مصر از سفیر سعودی خواست تدابیر بسیار شدید امنیتی به کار گیرد اما او این درخواست را رد کرد.


او افزود:" هنگام آغاز حوادث اخیر این نگرانی وجود داشت که طرف های خارجی از مسئله تظاهرات در برابر سفارت سعودی سوء استفاده کنند و عوامل خود را در میان تظاهرکنندگان نفوذ دهند تا اعضای سفارت را هدف قرار دهند."


این دیپلمات سعودی تاکید کرد " درب پشتی سفارت سعودی به وسلیه برخی از تظاهرکنندگان مورد هجوم قرار گرفت و به همین دلیل دستگاه امنیتی مصر تدابیر ویژه ای به کار گرفت و سفیر سعودی را به فرودگاه قاهره منتقل کرد."

تکذیب خبر

از سوی دیگر یک منبع مسئول در سایت روزنامه الاهرام خبر تلاش برای ترور سفیر پادشاهی سعودی در قاهره را تکذیب کرد .

منبع یاد شده تاکید کرد اطلاعاتی که در خبر روزنامه الحیات درج شده عاری از صحت است زیرا سفیر سعودی از هنگام آغاز ماموریتش در مصر تا ترک این کشور در روز شنبه گذشته در معرض هیچگونه تلاشی برای ترور قرار نگرفته است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر