جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۳, شنبه

عمرو موسى و ابوالفتوح نمایندگان دو جریان کاملا متفاوت اند

 
مردم مصر برای اولین بار یک مناظره تلویزیونی پرهیجان میان عمرو موسی و عبدالمنعم ابوالفتوح کاندیداهای ریاست جمهوری را به تماشا نشستند.

این مناظره تلویزیونی که شامگاه پنجشنبه 10-5-2012 دوهفته قبل از شروع اولین دور انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت شاهد بحث های داغی بین دو رقیب مهم انتخاباتی مصر بود.


دو رقیب در مورد وابستگی سیاسی یکدیگر و نقش مذهب در سیاست صحبت کردند.


عمر موسی که گرایش سکولار را در این انتخابات نمایندگی می کند در این مناظره، ابوالفتوح را به دفاع از تشکیلات اخوان المسلمین به جای دفاع از مصالح کشور مصر متهم کرد. او گفت مخالفت های شما بارژیم سابق بیشتر در دفاع از خواسته های تشکیلاتی اخوان المسلمین بود و در اعتراض هایتان برنامه ای برای دفاع از مصالح کشور ارایه نمی دادید.


وی افزود: ابو الفتوح با رهبر اخوان المسلمین بیعت کرده و او را به عنوان رهبر روحی خود قبول داشته ودارد. این به معنای آن است که اگر او به عنوان رییس جمهوری انتخاب شود، برای انجام هرکاری و گرفتن هرتصمیمی باید از کانال اخوان المسلمین گذر کند و تایید و رضایت آنها را ابتدا جلب نماید.


عمرو موسی سپس از ابوالفتوح پرسید آیا بیعت تو با رهبر اخوان المسلمین به معنای آن نیست که او رئیس و رهبر تو است؟

ابوالفتوح در پاسخ گفت :"مثل اینکه عمرو موسی اخبار را به دقت دنبال نمی کند، چون من از اخوان المسلمین استعفا دادم تا بتوانم به همه مصریها خدمت کنم و به گروه خاصی وابسته نباشم.
"
از سوی دیگر ابوالفتوح، عمرو موسی را از نمادهای رژیم سابق مصر دانست و گفت:" مردم مصر علیه رژیمی قیام کردند که تو یکی از مهره های مهم آن بودی و حتی اگر هیچ گناهی در زمان رژیم سابق مرتکب نشده ای، در برابر جنایات رژیم سابق ساکت بوده ای.

همچنین این دو رقیب انتخاباتی در مورد رویدادهای اخیر که در میدان عباسیه قاهره اتفاق افتاد، در مناظره خود نظر دادند. عمرو موسی گفت :"هیچ انگیزه و دلیلی برای تجمع و تظاهرات در میدان عباسیه نبوده است.


اما ابوالفتوح گفت:" رویدادهای العباسیه نتیجه سوء تدبیر همه طرفهای درگیر بابحران بود واگر مملکت رئیس جمهوری داشت این حوادث اتفاق نمی افتاد."


عمرو موسى كه زمانى وزير خارجه مصر بوده و سپس سالها در سمت دبیر کلی اتحادیه عرب کار کرده است، بر توان و تجربه کار سیاسی خود تاکید کرد و به مردم مصر هشدار داد که با روی کار آمدن دولتی تحت نفوذ اخوان المسلمین معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارشان باشد.


ابوالفتوح در مقابل بر این پای فشرد که مردم انقلاب کرده اند و باید چهره ای جدید، سرنوشت ملت و کشور را دست گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر