جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۴, یکشنبه

با حضور سران کشورهای عضو

 


بررسی تغییر شورای همکاری به اتحادیه در اجلاس ریاض

دبی- العربیه. نت فارسی

سران کشورهای شورای همکاری روز دوشنبه آینده 14 -5-2012 در ریاض مسائل مهمی از جمله پیشنهاد اتحاد میان دو کشور سعودی و بحرین را مورد بررسی قرار خواهند داد.

به گزارش العربیه این اتحاد در صورت موافقت سران شورای همکاری مشابه اتحادیه اروپا خواهد بود که در آن هر کشور هویت سیاسی خود را حفظ خواهد کرد.


روند تبدیل شورای همکاری به اتحادیه بر اساس یکی از اهداف اصلی مندرج در اساسنامه این شورا صورت می گیرد که بر هماهنگی ، یکپارچگی و اتحاد میان کشورهای عضو در تمام زمینه ها تاکید می کند.


یک مقام شورای همکاری به خبرگزاری فرانسه گفته است که سران شش کشور عضو شورا در نشست ریاض در روز دوشنبه آینده شرکت خواهند کرد.


انور عشقی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در جده در گفت گو با العربیه اظهار داشت مهمترین مسئله ای که در نشست ریاض مطرح خواهد شد ، پیشنهاد تبدیل شورای همکاری به اتحادیه است که به دلیل فشارهای ایران و فراغ استراتژیکی ناشی از عقب نشینی آمریکا از عراق صورت می گیرد.


کشور پادشاهی بحرین از فوریه 2011 با اعتراضات خیابانی مخالفان که به وابستگی به ایران متهم هستند روبرو شد و یک ماه پس از آغاز این حوادث و همزمان با حضور نیروهای " سپر جزیره " این اعتراض ها سرکوب شد.


نیروهای "سپر جزیره " وابسته به شورای همکاری به درخواست دولت بحرین برای محافظت از تاسیسات زیر بنایی وارد این کشور شدند.


ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در نشست سران کشورهای خلیجی در 19 دسامبر گذشته در ریاض از آنها خواست " از مرحله همکاری به مرحله اتحاد برسند."


دو هفته پیش نیز شاهزاده سعود الفيصل وزیر خارجه سعودی تاکید کرد همکاری و هماهنگی بین کشورهای خلیجی کافی نیست و برای برخورد با بحران ها این کشورها باید به دنبال " اتحاد با ویژگی های مورد قبول " باشند.


کشورهای خلیجی با چالش های متعددی همچون رابطه پر تنش با ایران و برخورد با بحران های سوریه ، بحرین ، یمن و همچنین عراق مواجه هستند.


این در حالی است که مقامات ایرانی نوری المالکی نخست وزیر عراق را که اخیرا به تهران سفر کرده است به ایجاد اتحاد با ایران فراخواند.


گفتنی است شورای همکاری کشورهای خلیجی در سال 1981 همزمان با آغاز جنگ ایران و عراق تاسیس شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر